Praktiske eksempler ud fra de 8 aspekter

FAGLIG FORDYBELSE
Den studerendes mulighed for faglig fordybelse og engagement i sin uddannelse og de konkrete faglige forløb udgør fundamentet for opbygningen af en faglig profil. Gennem aktiviteter i og udenfor undervisningen, hvor den faglige fordybelse gives plads, og hvor den afprøves og udvikles, kan den studerende opbygge viden, færdigheder og kompetencer, så fagligheden bliver tydelig for den studerende selv og omverdenen.

GENERELLE AKADEMISKE KOMPETENCER
Ud over at opbygge fagspecifik viden, færdigheder og kompetencer kan employabilitetsaktiviteter også bidrage til
et fokus på, hvilke generelle akademiske kompetencer den studerende er i gang med at opbygge via sit studium.
De generelle akademiske kompetencer er efterspurgte på arbejdsmarkedet, men det er ofte ikke synligt for de
studerende, at disse erhverves som en del af den akademiske faglighed. Via aktiviteter i og udenfor undervisningen
kan man arbejde med at få tydeliggjort generelle kompetencer såsom evner til samarbejde, kritisk tænkning
og kommunikation af viden.

REFLEKSION OG EVALUERING
Muligheden for at reflektere over egen læring og faglighed er et centralt aspekt af employabilitetsarbejdet. Gennem
aktiviteter, der tilbyder den studerende tid og rammer til at reflektere over et fagligt forløb, samt evaluere
betydningen af forløbet i relation til sin uddannelsesprofil, bygges den studerendes bevidsthed om egne evner
op. Ligeledes kan aktiviteterne bidrage til, at den studerende oplever øget sammenhæng mellem de faglige forløb
i uddannelsen.

SAMARBEJDE MED OMVERDENEN
En central del af at udvikle sin employabilitet udgøres ved at den studerende får mulighed for at afprøve forskellige
former for samarbejde med aktører og organisationer i den lokale, nationale og globale omverden. Gennem
mødet med andre mennesker udenfor universitetet og ved at afprøve sin viden og sine kompetencer, får den studerende
mulighed for at uddybe sin faglige forståelse og bidrage til udvikling under sit studie og får mulighed for
at afklare sine ønsker til det kommende arbejdsliv.

DE STUDERENDES ERFARINGER SOM EN RESSOURCE
Den brede forståelse af employabilitet åbner op for, at den studerende kan aktivere viden og erfaringer fra sin
øvrige hverdag i sit studium. Ved at igangsætte aktiviteter i og udenfor undervisningen, der opfordrer den studerende
til at trække på disse erfaringer, øges den studerendes oplevelse af sammenhæng og engagement i de
faglige forløb.

AFKLARING AF EGNE KOMPETENCER OG DERES VÆRDI
Muligheden for at arbejde med aktiviteter, der sætter fokus på den studerendes individuelle kompetencer og personlige
profil, kan medføre en øget afklaring omkring egen faglighed, som kan bidrage til opbygningen af en tiltro
til/bevidsthed om egne evner i relation til studie – og arbejdsliv, hvilket udgør en central dimension af den brede
forståelse af employabilitet.

KARRIERELÆRING OG KARRIEREBEVIDSTHED
Employabilitet hænger tæt sammen med overvejelser om arbejdslivet. Ved at igangsætte aktiviteter i og udenfor
undervisningen får den studerende mulighed for at reflektere over den profil, som vedkommende er i gang med
at bygge op gennem uddannelsen.

PROFESSIONEL IDENTITET
En bevidsthed om den professionelle identitet, som den studerende gennem sit studieforløb skaber, kan tydeliggøres
gennem aktiviteter indenfor denne dimension. På Humaniora uddanner man sig ikke nødvendigvis til én
specifik profession, og dermed kan de faglige forløb udgøre en ressource til at få sat fokus på refleksioner over
og øvelser om dette.

 


Tilbage