Værktøjer udviklet af SDU RIO

vaerktøjikonVærktøj til afklaring af de studerendes værdier i forhold til arbejdslivet (word-dokument)
Dette værktøj bruges i SDU RIO's vejledning mhp. at hjælpe studerende med at afklare deres værdier og prioriteter i relation til det kommende eller nuværende arbejdsliv.

Som underviser kan du vælge at bruge værktøjet og sætte fokus på det i dit fag, hvis de studerende for eksempel skal samarbejde med hinanden eller en ekstern organisation om en opgave, eller hvis der opstår en mulighed for en generel snak om motivation, værdier, engagement, livssyn, etc..

vaerktøjikonØvelse om motivation og engagement til studerende (word-dokument)
Dette værktøj bruger SDU RIO til at hjælpe studerende med at reflektere over, hvad der er vigtigt for dem at bruge deres kompetencer til, eksempelvis i arbejdslivet.

Som underviser kan du vælge at bruge værktøjet i forbindelse med kompetenceafklaring i dit fag, eller hvis du har vejledning med en studerende, der er uafklaret om mulige emner og fokus. Du kan også bruge det til at lave små refleksionsøvelser i mindre grupper på dit hold i relation til gruppesamarbejde eller gensidig sparring på muligheder for samarbejde med eksterne aktører.

vaerktøjikonØvelse til studerende om kompetencer (word-dokument)
Dette værktøj - udviklet af SDU RIO - har fokus på at hjælpe studerende med at afklare kompetencer individuelt og gennem gruppearbejde. Øvelsen tager udgangspunkt i studerendes beskrivelser af succesoplevelser, som derefter oversættes til kompetencer i fællesskab. 

Som underviser kan du vælge at bruge værktøjet i forbindelse med kompetenceafklaring i dit fag, eller hvis du oplever at dine studerende ikke føler sig klar til at begynde at anvende deres faglighed i en sammenhæng. Du kan også bruge det til at lave små refleksionsøvelser i mindre grupper på dit hold i relation til gruppesamarbejde eller gensidig sparring på muligheder for samarbejde med eksterne aktører. 

vaerktøjikonØvelse til studerende om kompetencer gennem fokus på succesoplevelser (word-dokument)
Med dette værktøj har SDU RIO fokus på at hjælpe studerende med at afklare kompetencer individuelt og gennem gensidige interviews. Øvelsen tager udgangspunkt i studerendes beskrivelser af succesoplevelser, hvor de to og to interviewer hinanden, og dermed træner både interview som metode, og bidrager til hinandens kompetenceafklaring. 

Som underviser kan du vælge at bruge værktøjet i forbindelse med kompetenceafklaring i dit fag, og hvis du finder det relevant at træne de studerende i interview som metode ud fra et fokus, som er tæt på dem.  

vaerktøjikonØvelse til studerende om kompetencer i forhold til organisationer (word-dokument)
Værktøjet bruges i SDU RIO's vejledning mhp. at hjælpe hjælpe studerende med at afklare kompetencer i relation til at kunne beskrive kompetencernes fordele for en organisation eller samarbejdspartner. Øvelsen tager udgangspunkt i studerendes egne oplevelser af gode egenskaber hos sig selv, som så oversættes til fordele for organisationer.

Som underviser kan du vælge at bruge værktøjet i forbindelse med kompetenceafklaring i dit fag eller i din vejledning, hvis du for eksempel skal forberede de studerende på et samarbejde med en ekstern organisation eller anden type aktør.

vaerktøjikonØvelse til studerende om succeshistorier til organisationer (word-dokument)
Dette værktøj har fokus på at hjælpe studerende med at afklare kompetencer i relation til at kunne beskrive kompetencernes fordele for en organisation eller samarbejdspartner. Øvelsen kaldes PARK, fordi den tager udgangspunkt i studerendes beskrivelser af, hvordan de har håndteret et problem, som de har løst med succes. Dette kan oversættes til fordele for organisationer.

Som underviser kan du vælge at bruge værktøjet i forbindelse med kompetenceafklaring i dit fag eller i din vejledning, hvis du for eksempel skal forberede de studerende på et samarbejde med en ekstern organisation eller anden type aktør. Øvelsen er også god til at få de studerende til at reflektere over hvilke teorier og metoder fra uddannelsen, vedkommende har brugt til at håndtere problemet.