/ Kompas – Kategori gul / Praktiske eksempler / En enkelt aktivitet

EN ENKELT AKTIVITET

Som underviser er der god mulighed for at lave en aktivitet, som ikke behøver tage ret meget tid, men som alligevel får de studerende til at tænke på eller gøre noget, der øger deres employabilitet.

Via fold-ud menuen nederst, kan du læse om forskellige erfaringer med små øvelser og aktiviteter, som nemt kan integreres i din egen undervisning.

Du kan for eksempel se, hvordan en underviser bruger de studerendes interesser og erfaringer som udgangspunkt til BA og specialevejledning. Dermed får de studerende mere ejerskab til deres egne store opgaver og øget motivation for at arbejde med den på en faglig meningsfuld måde.

Formålet med aktiviteten er at give inspiration til nuværende studerende ved, at de møder og hører oplæg fra en alumne fra studiet. De kan identificere sig med vedkommende, da han/hun er en af dem.

Aktører og kontaktpersoner
Lektor Marianne Ankjær, Institut for Design og Kommunikation

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
Inviter en tidligere studerende til at fortælle sin historie om ”vejen” til det job, de har i dag.
Bed alumne om at fortælle, hvad han/hun gjorde i forhold til at få sit første job, og hvorledes viden og færdigheder fra de forskellige fag bruges i praksis.
Bed de studerende om at drøfte, hvorledes de bliver inspireret, og hvad der evt. overraskede dem i fortællingen.
Underviser følger op og samler op på de studerendes refleksioner.

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Det kan gøres på alle tidspunkter i de faglige forløb, da det understøtter relevansen af fag.

Varighed
Afsæt 1-2 lektioner, alt efter hvor lang tid der ønskes at blive brugt på refleksionsdelen.

Ansvarsfordeling
Underviser har ansvar for at kontakte alumne, forberede vedkommende og samle op på de refleksioner og diskussioner, der er.

Præsentation af aktivitet for de studerende
De blev orienteret om, at der kom en oplægsholder, ”en som dem”, bare med en erfaring.

Effekt/udbytte/betydning
De studerende får mulighed for at spejle sig i en alumne og får mulighed for at tale om egne kompetencer, deres relevans og ønsker til et job.

Formålet med aktiviteten er, at de studerende på tværs af årgange og alumner mødes og får mulighed for at netværke.

Aktører og kontaktpersoner
Lektor Marianne Ankjær, Institut for Design og Kommunikation.

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
Inviter alle studerende på uddannelsen til en studieeftermiddag.
Inviter tidligere studerende til at deltage og holde et oplæg om egne interesser, vej til jobbet og kompetencer.
Erfaringen er, at tidligere studerende gerne vil ”komme hjem” og fortælle deres historie. Og for de studerende på studiet er det interessant at høre historier fra det ”virkelige liv”. Denne aktivitet kan understøtte et fagligt tilhørsforhold til uddannelsen og give gode eksempler på, hvad tidligere studerende har gjort.

Sørg for en sandwich og vand til alle deltagere.

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Aktiviteten omfatter alle årgange på uddannelsen.

Varighed
En eftermiddag, ca. 2 timer.

Ansvarsfordeling
Studiegruppefacilitator, dvs. en studerende, var ansvarlig for aktiviteten med assistance fra studieleder.

Ressourceforbrug
Udgifter til sandwich, vand og evt. kørsel til oplægsholdere.

Formålet med aktiviteten er at give de studerende mulighed for at trække på deres interesser (fagligt såvel som personligt) og netværk til at finde på emner, som de gerne vil undersøge i forbindelse med deres BA-projekter eller specialer. 

Aktører og kontaktpersoner
Tine Lynfort Jensen, Karriere – og Employabilitetskonsulent, SDU RIO.  

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
Aktiviteten foregår som en del af vejledningsforløbet på eksempelvis BA-projekter og specialer på uddannelsen International Virksomhedskommunikation. Vejlederens benytter en tilgang, hvor der tages udgangspunkt i de studerendes erfaringer, netværk og interesser som en ressource. Vejleder har en dialog med den enkelte studerende ud fra spørgsmål som: Hvem er du, og hvad interesserer du dig for? Hvad ved du noget om? Hvem kender du?  
 
Denne tilgang giver den studerende mulighed for at tænke over, om der er noget i uddannelsesforløbet indtil nu, som vedkommende kunne fordybe sig yderligere i, og om den studerende interesserer sig for noget i hverdagen, som kunne være spændende at undersøge fagligt, samt om den studerende har kontakter i sit netværk, der kan aktiveres, hvis der skal indsamles data i en eller anden form. 

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Aktiviteten finder sted i den indledende vejledningsfase af deres projektforløb på BA på 6. semester på International virksomhedskommunikation. Vejlederen og den studerende udfører aktiviteten sammen. Den foregår typisk i starten af et forløb, hvor den studerende måske har brug for at få kigget mere helhedsorienteret på mulige emner til sit projekt ud fra viden og interesser. 

Varighed
Det tager typisk en halv time, og elementer kan gentages, eksempelvis hvis den studerende skal samle data ind senere i forløbet. 

Ansvarsfordeling
Vejlederen har inden mødet lavet to plancher om tilgangen, som hænger på væggen i kontoret, hvor vejledningen foregår, så det bliver synligt for den studerende i samtalen. 

Effekt/udbytte/betydning
Tilbagemeldingen fra de studerende er, at denne tilgang kan bidrage til en oplevelse hos den studerende om, at vedkommende har gode ressourcer via viden, netværk og interesser til at skabe et projekt, der har relevans for deres faglige profil og personlige interesseområder. På den led bidrager aktiviteten til at tænke den studerendes uddannelse og hverdag mere sammen. Den bidrager også til, at den studerende kan få øje på en opbygning af fagligheden, som faktisk hænger sammen med de andre ting, den studerende foretager sig på studiet og i sit øvrige liv – at det udgør en ressource, som man kan trække på i de store og frie opgaver. 

Ressourceforbrug
Hvis man vil lave denne form for vejledning som en del af et fagligt vejledningsforløb, kan man med fordel sætte sig ind i ressourcebaseret vejledning og tilgang til udvikling af projekter. Det kan også være godt at synliggøre tilgangen/spørgsmålene på et stykke papir, eller have materiale liggende fremme, så begge parter har fokus på det i vejledningssituationen. Ellers er aktiviteten ikke tidsmæssigt krævende og der behøver ikke involvering af andre parter. 

Litteratur og ressourcer
Der findes bøger og artikler om ressourcebaserede og styrkebaserede tilgange til vejledning både på dansk og engelsk. Sarasvathy og Read et al (2011) har lavet bøger og materiale om effektuel tilgang, og der er lavet en hjemmeside www.effectuation.org med adgang til en del materiale, herunder forslag til øvelser og litteratur. 

Hent inspiration til aktiviteter til en hel undervisningsgang

Nogle undervisere har lavet aktiviteter, hvor de har afsat en hel undervisningsgang, hvor de studerende får mulighed for at sætte fokus på employabilitet som en del af det faglige forløb.

Læs mere →

Aktiviteter integreret i et helt undervisningsforløb

Få idéer til hele undervisningsforløb, som integrerer aktiviteter om employabilitet.

Læs mere →