LÆS MERE – VIDEN OM EMPLOYABILITET.

DJØF (2018): Sådan fik de jobbet
I denne undersøgelse af DJØF har man undersøgt nyuddannedes erfaringer med at søge deres første job, samt hvad der har været afgørende i den proces. Selvom dimittenderne ikke er humanister, viser undersøgelsen tendenser, som vi kender fra humanisters vej til første job: At betydningen af studiejob er vigtig, at det er ret normalt at starte i en tidsbegrænset stilling, og at der går nogle måneder med jobsøgning efter endt studie.

EVA (2016): Effekter af studiejob, udveksling og projektorienterede forløb 
Denne analyse er lavet blandt alle dimittender på otte universiteter i perioden 2009-2012. Man har undersøgt effekten af at have haft relevant studiejob, at være på udveksling i udlandet, samt at være i projektorienteret forløb mens man var studerende i relation til efterfølgende beskæftigelse. Studiejob og projektorienteret forløb påvirker positivt, mens der ikke ses effekt af udveksling i forhold til beskæftigelse og lønniveau for nyuddannede.

OECD (2017): Getting the skills right: Good Practice in Adapting to Changing Skills Needs 
OECD har lavet en undersøgelse i fem lande med det formål at kortlægge forbindelsen mellem de kompetencer, som uddannelsessystemerne i de respektive lande uddanner folk med, og de kompetencer, som arbejdsmarkedet efterspørger. Generelt efterspørges et bedre match mellem de to, og undersøgelsen bidrager med forslag til initiativer, der kan løse dette.

EVA (2018): Hver 3. nye studerende savner feedback fra underviserne 
EVA har udarbejdet et notat med det formål at få undersøgt, hvordan nye studerende oplever den feedback, de får fra deres undervisere, og hvordan feedback hænger sammen med motivation og lysten til at lære. Hovedresultaterne peger på, at størstedelen af de studerende anvender den feedback, de får, men at hver 3. oplever, at de slet ikke modtager feedback. Hvis man modtager feedback, øges motivationen.

DEA (2016): Hvad betyder studiejob for fuldførelse af en lang videregående uddannelse?
Dansk Erhvervsforsknings Akademi (DEA) har udarbejdet et notat, der baserer sig på 135.227 unge, der har studeret på universitetet i perioden 2008-2014. Til trods for en lille forskel mellem bachelor og kandidatstuderende er konklusionen, at det overvejende ikke forlænger ens studie, hvis man har studiejob ved siden af SU.

Futureskills Pearson (2017): The Future on Skills Employment in 2030 
I denne undersøgelse kan man læse om, hvordan kravene til kompetencer og kvalifikationer ændrer sig i fremtiden i forskellige sektorer og brancher, samt hvilke nye typer af job, der forventes at komme til. Der peges især på et øget fokus på interpersonelle kompetencer, systemiske kompetencer, samt højtudviklede kognitive evner.

DEA (2016): Universitetsuddannedes vej ud på arbejdsmarkedet 
I rapporten fra Dansk Erhvervsforsknings Akademi (DEA) har man undersøgt hvor lang tid, der går for dimittender at komme i job efter endt studie. Samlet set er 87 procent i job i løbet af det første år, hvilket ifølge rapporten udfordrer det billede af universitetsuddannede, som bliver tegnet i medierne. Dog halter Humaniora lidt efter. Her er 73 procent i relevant arbejde efter det første år.

World Economic Forum (2018): The Future of Jobs Report
Denne rapport har fokus på at undersøge de nye jobtyper, der opstår i kølvandet på den globale, teknologiske udvikling. Det konkluderes blandt andet, at jobs i fremtiden bliver mere flydende i indhold og rammer, og at arbejdsstyrken skal vænne sig til livslang læring og kontinuerlig efteruddannelse. Rapporten peger også på, at erhvervslivet forventer at skulle ansætte flere medarbejdere selvom teknologiske løsninger erstatter nogle typer af jobs.

Arbejdsgivernes perspektiv på employabilitet 
 
Employabilitet ind i undervisningen 
 
Employabilitetsmodeller og definitioner
 
Studerendes og dimittenders kompetencer
 
Studerendes perspektiv på employabilitet
 
Universitetsansattes perspektiv på employabilitet

Danmark 

Ålborg Universitet har man i 2017 valgt at arbejde strategisk med employabilitet som følge af en højere dimittendledighed end de øvrige danske universiteter. I det strategiske dokument, Employability-indsatsen Aalborg Universitet, der er forfattet af AAU Karriere, sættes der blandt andet fokus på formålet med indsatsen, forståelsen af begrebet, faktorer der påvirker de studerendes employabilitet, interne og eksternes interessenters rolle, samt de fremtidige aktiviteter. Materialet kan tilgås på følgende link: (indsættes link)

 Århus Universitet er man i gang med at lave en indsats på Humaniora, hvor employabilitet tænkes ind i selve undervisningen. Indsatsen kaldes ’Didaktisk Udviklingsprojekt’. Det er AU Arts Karriere, der står for at samarbejde med de enkelte undervisere om at integrere aktiviteter i de eksisterende faglige forløb. På AU Arts Karrieres hjemmeside er der udviklet materiale, som underviserne kan tilgå, ligesom karrierekonsulenterne samarbejder med underviserne om at tilrettelægge de konkrete employabilitets-aktiviteter. 

Københavns Universitet har man ikke en særskilt strategi for employabilitet, men har oprettet en side på hjemmesiden, der indirekte har sammenhæng til emnet. Her kan man læse om mulige samarbejdsformer med studerende og universitetet. Specifikt har Informationsstudier (IVA) på Humaniora valgt at igangsætte aktiviteter for at øge de studerendes employabilitet. Man har oprettet et praktik – og karriereudvalg (PoKU), hvor man vil knytte aktiviteterne tættere til de studerendes hverdag og understøtte studienævnets arbejde med employabilitet. Link til indsatsen kan tilgås her: (indsættes link)

Roskilde Universitet ligger aktiviteter med tilknytning til employabilitet centralt under Studie- og Karrierevejledningen, og så har universitetet en særskilt webside om de mange former for samarbejde, man har med omverdenen som studerende og som ansat på RUC. 

Internationalt 

Det er især i England, at man er langt fremme med indsatser for employabilitet. Det skyldes, at de engelske universiteter for 10 – 15 år siden oplevede en massiv omstrukturering af finansieringen, og dermed blev tvunget til at udvikle strategier for at skabe uddannelser med relevans for studerende og omverdenen. Der er således mange af de engelske universiteter, som har strategier for employabilitet. Nedenfor beskrives nogle af disse.

University of Bedfordshire har udarbejdet et website, der beskriver hvordan de forstår employabilitet og hvordan de studerende kan arbejde med dette aspekt af deres uddannelse. Forståelsen ligger tæt op ad de dominerende definitioner af employabilitet, som vi på Humaniora også er inspireret af. 

University of Edinburgh er der fokus på employabilitet meget bredt, men universitetet udmærker sig ved et specifikt fokus på studerendes og dimittenders kompetencer, og har lavet en webside på universitetets website, der grundigt beskriver, hvordan man arbejder med at udvikle disse. 

King’s College London har man et center, Careers & Employability, som arbejder strategisk med employabilitet ved at have fokus på studerendes engagement, innovation i uddannelserne, og synlighed overfor de eksterne samarbejdspartnere og arbejdsgivere. Her er intentionen at integrere aktiviteter om employabilitet i den eksisterende undervisning. SDU RIO har flere gange været på besøg her for at hente inspiration til blandt andet udviklingen af Career Management Skills forløbene, som kører på udvalgte uddannelser på Humaniora.

VIDEN OM…