LÆS MERE – VIDEN OM EMPLOYABILITET.
Inspiration i rapporter og undersøgelser
DJØF (2018): Sådan fik de jobbet
I denne undersøgelse af DJØF har man undersøgt nyuddannedes erfaringer med at søge deres første job, samt hvad der har været afgørende i den proces. Selvom dimittenderne ikke er humanister, viser undersøgelsen tendenser, som vi kender fra humanisters vej til første job: At betydningen af studiejob er vigtig, at det er ret normalt at starte i en tidsbegrænset stilling, og at der går nogle måneder med jobsøgning efter endt studie.
EVA (2016): Effekter af studiejob, udveksling og projektorienterede forløb
Denne analyse er lavet blandt alle dimittender på otte universiteter i perioden 2009-2012. Man har undersøgt effekten af at have haft relevant studiejob, at være på udveksling i udlandet, samt at være i projektorienteret forløb mens man var studerende i relation til efterfølgende beskæftigelse. Studiejob og projektorienteret forløb påvirker positivt, mens der ikke ses effekt af udveksling i forhold til beskæftigelse og lønniveau for nyuddannede.
OECD (2017): Getting the skills right: Good Practice in Adapting to Changing Skills Needs
OECD har lavet en undersøgelse i fem lande med det formål at kortlægge forbindelsen mellem de kompetencer, som uddannelsessystemerne i de respektive lande uddanner folk med, og de kompetencer, som arbejdsmarkedet efterspørger. Generelt efterspørges et bedre match mellem de to, og undersøgelsen bidrager med forslag til initiativer, der kan løse dette.
EVA (2018): Hver 3. nye studerende savner feedback fra underviserne
EVA har udarbejdet et notat med det formål at få undersøgt, hvordan nye studerende oplever den feedback, de får fra deres undervisere, og hvordan feedback hænger sammen med motivation og lysten til at lære. Hovedresultaterne peger på, at størstedelen af de studerende anvender den feedback, de får, men at hver 3. oplever, at de slet ikke modtager feedback. Hvis man modtager feedback, øges motivationen.
DEA (2016): Hvad betyder studiejob for fuldførelse af en lang videregående uddannelse?
Dansk Erhvervsforsknings Akademi (DEA) har udarbejdet et notat, der baserer sig på 135.227 unge, der har studeret på universitetet i perioden 2008-2014. Til trods for en lille forskel mellem bachelor og kandidatstuderende er konklusionen, at det overvejende ikke forlænger ens studie, hvis man har studiejob ved siden af SU.
Futureskills Pearson (2017): The Future on Skills Employment in 2030
I denne undersøgelse kan man læse om, hvordan kravene til kompetencer og kvalifikationer ændrer sig i fremtiden i forskellige sektorer og brancher, samt hvilke nye typer af job, der forventes at komme til. Der peges især på et øget fokus på interpersonelle kompetencer, systemiske kompetencer, samt højtudviklede kognitive evner.
DEA (2016): Universitetsuddannedes vej ud på arbejdsmarkedet
I rapporten fra Dansk Erhvervsforsknings Akademi (DEA) har man undersøgt hvor lang tid, der går for dimittender at komme i job efter endt studie. Samlet set er 87 procent i job i løbet af det første år, hvilket ifølge rapporten udfordrer det billede af universitetsuddannede, som bliver tegnet i medierne. Dog halter Humaniora lidt efter. Her er 73 procent i relevant arbejde efter det første år.
World Economic Forum (2018): The Future of Jobs Report
Denne rapport har fokus på at undersøge de nye jobtyper, der opstår i kølvandet på den globale, teknologiske udvikling. Det konkluderes blandt andet, at jobs i fremtiden bliver mere flydende i indhold og rammer, og at arbejdsstyrken skal vænne sig til livslang læring og kontinuerlig efteruddannelse. Rapporten peger også på, at erhvervslivet forventer at skulle ansætte flere medarbejdere selvom teknologiske løsninger erstatter nogle typer af jobs.
Hvad siger forskningen om employabilietet?
Arbejdsgivernes perspektiv på employabilitet
- Brown, P., Hesketh, A., & Wiliams, S. (2003). Employability in a knowledge-driven economy. Journal of Education and Work, 16(2), 107-126.
- Cranmer, S. (2006). Enhancing graduate employability: Best intentions and mixed outcomes. Studies in Higher Education, 31(2), 169-184.
- Cumming, J. (2010). Contextualised performance: Reframing the skills debate in research education. Studies in Higher Education, 35(4), 405-419.
- Fallows, S. J., & Steven, C. (2000). Integrating key skills in higher education: Employability, transferable skills, and learning for life. London: Kogan Page.
- Jackson, D. (2013). Business graduate employability – where are we going wrong? Higher Education Research & Development, 32(5), 776-790.
- Mason, G., Williams, G., & Cranmer, S. (2009). Employability skills initiatives in higher education: What effects do they have on graduate labour market outcomes? Education Economics, 17(1), 1-30.
- Sin, C., & Amaral, A. (2017). Academics’ and employers’ perceptions about responsibilities for employability and their initiatives towards its development. Higher Education, 73(1), 97-111.
- Studievejledningen på Humaniora, SDU: 6 gode råd til fra den anden side.
- Wickramasinghe, V., & Perera, L. (2010). Graduates’, university lecturers’ and employers’ perceptions towards employability skills. Education + Training, 52(3), 226-244
Employabilitet ind i undervisningen
- Barrie, S. C. (2007). A conceptual framework for the teaching and learning of generic graduate attributes. Studies in Higher Education, 32(4), 439-458.
- Cassidy, S. (2006). Developing employability skills: Peer assessment in higher education. Education + Training, 48(7), 508-517.
- de Oliveira, E. D., & de Castro Guimarães, I. (2010). “employability” through curriculum innovation and skills development: A portuguese case study. Paris: OECD Publishing.
- Fallows, S., & Steven, C. (2000). Building employability skills into the higher education curriculum: A university-wide initiative. Education + Training, 42(2), 75-83.
- Pegg, A., Waldock, J., Hendy-Isaac, S., & Lawton, R. (2012). Pedagogy For Employability. York, UK: Higher Education Academy.
- Power, E. J., & Handley, J. (2019). A best-practice model for integrating interdisciplinarity into the higher education student experience. Studies in Higher Education, 44(3), 554-570.
- Yorke, M., & Knight, P. T. (2006). Embedding Employability into the Curriculum. Learning & Employability, serie 1. York, UK: Higher Education Academy.
Employabilitetsmodeller og definitioner
- Dacre Pool, L., Qualter, P., & J. Sewell, P. (2014). Exploring the factor structure of the CareerEDGE employability development profile. Education + Training, 56(4), 303-313.
- Dacre Pool, L., & Sewell, P. (2007). The key to employability: Developing a practical model of graduate employability. Education + Training, 49(4), 277-289.
- Fejes, A. (2010). Discourses on employability: Constituting the responsible citizen. Studies in Continuing Education, 32(2), 89-102.
- Holmes, L. M. (2015). Becoming a graduate: The warranting of an emergent identity. Education + Training, 57(2), 219-238.
- Lees, D. (2002). Graduate Employability — Literature Review. LTSN Generic Centre. University of Exeter.
- Tomlinson, M. (2017). Forms of graduate capital and their relationship to graduate employability. Education + Training, 59(4), 338-352.
- Yorke, M. (2006). Employability in higher education: what it is – what it is not. Learning & Employability, serie 1. York, UK: Higher Education Academy.
- Yorke, M., & Knight, P. T. (2006). Embedding Employability into the Curriculum. Learning & Employability, serie 1. York, UK: Higher Education Academy.
Studerendes og dimittenders kompetencer
- Batistic, S., & Tymon, A. (2017). Networking behaviour, graduate employability: A social capital perspective. Education + Training, 59(4), 374-388
- Bravenboer, D., & Lester, S. (2016). Towards an integrated approach to the recognition of professional competence and academic learning. Education + Training, 58(4), 409-421.
- Bridgstock, R. (2009). The graduate attributes we’ve overlooked: Enhancing graduate employability through career management skills. Higher Education Research & Development, 28(1), 31-44.
- Cumming, J. (2010). Contextualised performance: Reframing the skills debate in research education. Studies in Higher Education, 35(4), 405-419.
- Fallows, S. J., & Steven, C. (2000). Integrating key skills in higher education: Employability, transferable skills, and learning for life. London: Kogan Page.
- Lincoln, D., & Kearney, M. (2015). Competence assessment in higher education. Studies in Higher Education, 40(3), 391-392.
- Mason, G., Williams, G., & Cranmer, S. (2009). Employability skills initiatives in higher education: What effects do they have on graduate labour market outcomes? Education Economics, 17(1), 1-30.
- Singh, P., Thambusamy, R., & Ramly, M. (2014). Assessing graduates’ generic skills: An indicator of employability. Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 22, 845-860.
Studerendes perspektiv på employabilitet
- Clarke, M. (2018). Rethinking graduate employability: The role of capital, individual attributes and context. Studies in Higher Education, 43(11), 1923-1937.
- Clements, A. J., & Kamau, C. (2018). Understanding students’ motivation towards proactive career behaviours through goal-setting theory and the job demands-resources model. Studies in Higher Education, 43(12), 2279-2293.
- O’Leary, S., & O’Leary, S. (2017). Graduates’ experiences of, and attitudes towards, the inclusion of employability-related support in undergraduate degree programmes; trends and variations by subject discipline and gender. Journal of Education and Work, 30(1), 84-105.
- Pegg, A., Waldock, J., Hendy-Isaac, S., & Lawton, R. (2012). Pedagogy For Employability. York, UK: Higher Education Academy.
- Tomlinson, M. (2008). ‘the degree is not enough’: Students’ perceptions of the role of higher education credentials for graduate work and employability. British Journal of Sociology of Education, 29(1), 49-61.
- Tymon, A. (2013). The student perspective on employability. Studies in Higher Education, 38(6), 841-856.
Universitetsansattes perspektiv på employabilitet
- Barrie, S. C. (2007). A conceptual framework for the teaching and learning of generic graduate attributes. Studies in Higher Education, 32(4), 439-458.
- Clarke, M. (2018). Rethinking graduate employability: The role of capital, individual attributes and context. Studies in Higher Education, 43(11), 1923-1937.
- Cumming, J. (2010). Contextualised performance: Reframing the skills debate in research education. Studies in Higher Education, 35(4), 405-419.
- Harvey, L. (2000). New realities: The relationship between higher education and employment. Tertiary Education and Management, 6(1), 3-17.
- Sin, C., & Amaral, A. (2017). Academics’ and employers’ perceptions about responsibilities for employability and their initiatives towards its development. Higher Education, 73(1), 97-111.
Andre universiteters arbejde med employabilietet
Danmark
På Ålborg Universitet har man i 2017 valgt at arbejde strategisk med employabilitet som følge af en højere dimittendledighed end de øvrige danske universiteter. I det strategiske dokument, Employability-indsatsen Aalborg Universitet, der er forfattet af AAU Karriere, sættes der blandt andet fokus på formålet med indsatsen, forståelsen af begrebet, faktorer der påvirker de studerendes employabilitet, interne og eksternes interessenters rolle, samt de fremtidige aktiviteter. Materialet kan tilgås på følgende link: (indsættes link)
På Århus Universitet er man i gang med at lave en indsats på Humaniora, hvor employabilitet tænkes ind i selve undervisningen. Indsatsen kaldes ’Didaktisk Udviklingsprojekt’. Det er AU Arts Karriere, der står for at samarbejde med de enkelte undervisere om at integrere aktiviteter i de eksisterende faglige forløb. På AU Arts Karrieres hjemmeside er der udviklet materiale, som underviserne kan tilgå, ligesom karrierekonsulenterne samarbejder med underviserne om at tilrettelægge de konkrete employabilitets-aktiviteter.
På Københavns Universitet har man ikke en særskilt strategi for employabilitet, men har oprettet en side på hjemmesiden, der indirekte har sammenhæng til emnet. Her kan man læse om mulige samarbejdsformer med studerende og universitetet. Specifikt har Informationsstudier (IVA) på Humaniora valgt at igangsætte aktiviteter for at øge de studerendes employabilitet. Man har oprettet et praktik – og karriereudvalg (PoKU), hvor man vil knytte aktiviteterne tættere til de studerendes hverdag og understøtte studienævnets arbejde med employabilitet. Link til indsatsen kan tilgås her: (indsættes link)
På Roskilde Universitet ligger aktiviteter med tilknytning til employabilitet centralt under Studie- og Karrierevejledningen, og så har universitetet en særskilt webside om de mange former for samarbejde, man har med omverdenen som studerende og som ansat på RUC.
Internationalt
Det er især i England, at man er langt fremme med indsatser for employabilitet. Det skyldes, at de engelske universiteter for 10 – 15 år siden oplevede en massiv omstrukturering af finansieringen, og dermed blev tvunget til at udvikle strategier for at skabe uddannelser med relevans for studerende og omverdenen. Der er således mange af de engelske universiteter, som har strategier for employabilitet. Nedenfor beskrives nogle af disse.
University of Bedfordshire har udarbejdet et website, der beskriver hvordan de forstår employabilitet og hvordan de studerende kan arbejde med dette aspekt af deres uddannelse. Forståelsen ligger tæt op ad de dominerende definitioner af employabilitet, som vi på Humaniora også er inspireret af.
På University of Edinburgh er der fokus på employabilitet meget bredt, men universitetet udmærker sig ved et specifikt fokus på studerendes og dimittenders kompetencer, og har lavet en webside på universitetets website, der grundigt beskriver, hvordan man arbejder med at udvikle disse.
På King’s College London har man et center, Careers & Employability, som arbejder strategisk med employabilitet ved at have fokus på studerendes engagement, innovation i uddannelserne, og synlighed overfor de eksterne samarbejdspartnere og arbejdsgivere. Her er intentionen at integrere aktiviteter om employabilitet i den eksisterende undervisning. SDU RIO har flere gange været på besøg her for at hente inspiration til blandt andet udviklingen af Career Management Skills forløbene, som kører på udvalgte uddannelser på Humaniora.
VIDEN OM…
- Forskning viser, at de studerendes stress reduceres hvis de arbejder med employabilitet i undervisningen.
(Clarke, 2018) - Undersøgelser viser, at andelen af studenteriværksættere er væsentlig højere for humanistiske dimittender end for dimittender fra alle andre hovedområder (TEK, NAT, SAMF, SUND).
DEA (2016). Universitetsuddannedes vej ud på arbejdsmarkedet. - Forskningen viser, at flere og flere undervisere integrerer employabilitetsaktiviteter i egen undervisning.
(Cumming, 2010; Sin & Amaral, 2016) - Undersøgelser viser, at i 58% af alle nye rekrutteringer i Danmark bliver netværk brugt. Arbejdsgivernes to bedste jobsøgningsråd til nyuddannede akademikere er: Forklar hvad dine generelle akademiske kompetencer kan bruges til, og kommunikér mindre akademisk i din jobsøgningsproces.
Ballisager (2018). Rekrutteringsanalysen 2018 - Undersøgelser viser, at mere end 40% af humanistiske dimittender finder beskæftigelse i den private sektor.
DEA (2016). Universitetsuddannedes vej ud på arbejdsmarkedet. - Undersøgelser viser, at hver 3. nye studerende oplever, at de ikke modtager tilstrækkelig feedback.
EVA (2018). Hver 3. nye studerende savner feedback fra underviserne. - Undersøgelser viser, at 7 ud af 10 nye universitetsstuderende bruger den feedback, de modtager, til at forbedre de ting, de laver på studiet.
EVA (2018): Hver 3. nye studerende savner feedback fra underviserne. - Undersøgelser viser, at for to tredjedele af dimittenderne påvirkede overvejelser om jobmuligheder som færdiguddannet i høj grad eller i nogen grad deres tilrettelæggelse af studiet.
DJØF (2018). Sådan fik de jobbet.