AKTIVITER TIL EN HEL UNDERVISNINGSGANG
Nogle undervisere har lavet aktiviteter, hvor de har afsat en hel undervisningsgang, hvor de studerende får mulighed for at sætte fokus på employabilitet som en del af det faglige forløb.
I kolonnen til højre, kan du få inspiration fra kollegaer, som på forskellige måder har erfaring med det, uden at det er gået ud over de andre aktiviteter i faget.
Du kan bl.a. se, hvordan en underviser i samarbejde med SDU RIO bruger en undervisningsgang i et fag om postkolonial litteratur til at sætte fokus på at oversætte kompetencer fra faget til det praktiske felt, herunder mulige jobs.
Alternativ periode – Postkolonialisme(BA)/Postcolonial Literature and Theory (KA)
Formålet med aktiviteten er at skabe overblik over kompetencer den studerende tilegner sig i faget og give studerende inspiration til, hvordan man kan arbejde med at oversætte faglige begreber til praksiskontekster og samtidstematikker.
Aktører og kontaktpersoner
Sten Pultz Moslund, Litteraturvidenskab.
Buster Urban Kudsk Jørgensen, SDU RIO.
Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
- To & to brainstorm over begreber og tematikker præsenteret i faget efterfulgt af opsamling i plenum
- Fælles brainstorm og refleksionsøvelse over sammenhænge mellem fagbegreber og -tematikker og praksisudfordringer, samtidstematikker og praksisrelevans.
- (valgfrit) to & to øvelse med stillingsopslag – studerende læser udvalgte stillingsopslag (NB: tilpasset undervisningstematikker) med henblik på at identificere viden og kompetencer fra faget, som kan bringes i spil i stillingerne.
Placering af aktivitet i det faglige forløb
Alternativ periode – Postkolonialisme (BA 4. semester) / Postcolonial Literature and Theory (KA 2. semester).
Varighed
- 60 min. undervisningstid – ville sagtens kunne bære endnu en lektion eller kunne gentages et par gange i et forløb.
- 4 timers forberedelse inkl. koordinering mellem aktivitetsansvarlige.
Ansvarsfordeling
Sten Pultz Moslund (Litteraturvidenskab) var overordnet fagansvarlig, og har haft ansvaret for undervisning og pensum i fagene. Sten Pultz Moslund havde ansvar for at give Buster Kudsk Jørgensen en grundig indføring i fagets tematikker og begrebsapparat, samt en fælles refleksion over vinkler i samtiden, som begreber afspejler.
Buster Urban Kudsk Jørgensen (SDU RIO), stod for at undervise og facilitere holdrefleksion den ene klokketime, hvor den beskrevne aktivitet fandt sted. Buster Urban Kudsk Jørgensen fandt ydermere relevante stillingsopslag og brugte tid på at sætte sig ind i faget, og på forhånd synliggøre koblinger mellem fagbegreber og -tematikker og praksisudfordringer, samtidstematikker og praksisrelevans.
Præsentation af aktivitet for de studerende
Sten Pultz Moslund forberedte de studerende på, at RIO ville besøge holdet og, via oplæg og aktiviteter, relatere faget og uddannelse til arbejdsmarkedet.
Italesættelsen af, hvilke employabilitetsrelevante kompetencer de studerende opøver under aktiviteten
Det blev italesat overfor de studerende, at formålet med lektionen var at gøre dem i stand til på egen hånd at anskue kompetencer tilegnet gennem faget i forhold til praksiskontekster.
Effekt/udbytte/betydning
Effekten, udbytte og betydning er svær at vurdere. Besøget og aktiviteterne er med til at skabe ovennævnte bevidsthed i første omgang og det kan være, at den også vil føre konkret adfærd og handling med sig. De studerendes generelle evaluering af besøgende har været positiv, men der er også kritik. Kritikken går på, at RIO kun har præsenteret og talt om et meget snævert jobmarked (reklame og personaleafdelinger i private virksomheder), og der har været efterspørgsel efter indblik og inspiration til at undersøge et langt større og bredere arbejdsmarked, hvor litteraturvidenskabskandidater ville kunne finde beskæftigelse og bidrage til udvikling.
De studerende har efterfølgende, i flere sammenhænge, givet udtryk for, at de syntes, at forløbet var rigtig godt og meget brugbart.
Ressourceforbrug
Primært består ressourcetrækket af tid i forbindelse med forberedelse og afholdelse. Alt i alt er der tilsammen brugt ca. 7 timer inkl. selve undervisningsaktiviteten.
Derudover er der ved aktiviteten gjort brug af SDU Jobbank.
Branchedag: Veje ind i film- og tv-branchen
Formålet med Branchedagen – en selvstændig dag, som særligt henvender sig til studerende på Medievidenskab og på tilvalget i manuskriptudvikling – er at give de studerende nogle konkrete svar på, hvordan man kan komme ind i den meget eftertragtede, men også vanskelige, film- og tv-branche. Det kunne være svar vedrørende de valg, de studerende træffer undervejs i uddannelsen (eksempelvis valgfag og praktik), ligesom det kunne vedrøre, hvad man efter endt uddannelse kan gøre for at komme ind i branchen.
Aktører og kontaktpersoner
Heidi Philipsen og Vitus Vestergaard, Medievidenskab, Institut for Kulturvidenskaber.
Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
Branchedagen har form som en minikonference med oplægsholdere, spørgsmål og kaffesnakke mellem oplæggene. Vi havde valgt at fokusere på én branche, selv om de studerende fra Medievidenskab har interesse i mange brancher.
Oplæggene kom fra passionerede professionelle med hver deres erfaring fra branchen. Deres inspiration og anbefalinger (måske også advarsler) kom fra hjertet og henvendte sig især til studerende, som selv ønsker at finde en vej ind i branchen. Hvor meget skal man sno sig? Hvem skal man tækkes? Hvilket netværk kan man henvende sig til? Hvad er helt urealistisk at drømme om som nyuddannet? Hvilke smutveje eller omveje har de stødt på ind i en branche, der er kendt for at være både hård, krævende og generøs på samme tid?
De fleste oplægsholdere var professionelle manuskriptforfattere og filmskabere, men der var også en oplægsholder, som var involveret i talentudvikling og iværksætteri inden for film og tv. I sidste del af branchedagen var der en paneldebat, hvor også studielederen fra Medievidenskab/manuskriptudvikling deltog. Her var der en god synergi mellem uddannelsens interne betragtninger, branchens perspektiver og de studerendes spørgsmål og kommentarer.
Informering af de studerende om aktiviteten
Branchedagen blev meldt ud til studerende via forskellige kanaler, herunder mail, og der var ret stor interesse blandt de studerende. Mange studerende havde tidligere udvist interesse for netop denne branche, så der var stor opbakning fra studentersiden.
Placering af aktivitet i det faglige forløb
Dagen var ikke koblet på et specifikt fag, idet det havde et mere generelt fokus på en branche.
Varighed
Programmet varede fra kl. 9 til 15 og havde karakter af en uformel og hyggelig minikonference. Deltagelse var gratis, og alle fra SDU var velkomne, selv om aktiviteten henvendte sig til de studerende på Medievidenskab og Manuskriptudvikling.
Ansvarsfordeling
Arrangøren var de to uddannelser, Medievidenskab og Manuskriptudvikling, i samarbejde med Det Humanistiske Fakultet, som støttede arrangementet økonomisk.
Effekt/udbytte/betydning
Der var en fin tilslutning fra studerende, og ca. 70 studerende deltog (nogle kun til udvalgte oplæg).
Vi oplevede stort engagement fra både oplægsholdere og ”publikum”. Der blev leveret en masse inspiration samt gode konkrete råd om karriere og navigationsmuligheder inden for branchen. Arrangementet var også i høj grad netværksskabende, og de studerende var glade for at blive inviteret helt ind i ”branchens hjerte” og få en snak med branchefolk.
Et citat fra evalueringen opsummerer dagen i en nøddeskal: ”Det var som om vejen fra de studerende og ud til branchen blev lidt kortere i løbet af dagen”.
Udover at bringe interesserede studerende tættere på branchen, gav branchedagen også værdi for uddannelsen, idet vi kunne tage branchens perspektiver med tilbage i undervisningen, herunder et bud på, hvad uddannelsen skal og kan give de studerende – og hvad der ligger uden for uddannelsens område.
Deltagere og arrangører tilkendegav, at de gerne ville gøre noget lignende igen en anden gang, hvilket understreger, at alle parter oplevede en tydelig værdi af branchedagen.
Ressourceforbrug
En branchedag som denne koster ca. 15.000 kr. til oplægsholdere, transport mv.
Oplægsholderne var professionelle – herunder freelancere – så de fik et lille beløb for at deltage med et oplæg, ligesom de fik dækket transport.
Organisatorisk blev der trukket på forskellige netværk, herunder vores netværk af eksterne undervisere fra branchen. Uden et netværk i branchen, ville det have været meget mere tidskrævende at arrangere branche-dagen. Det tager altid tid at finde og koordinere oplægsholdere, men pga. netværket sagde mange gode oplægsholdere ja med det samme.
Innovationscamp i fagligt forløb på Humaniora
Formål med aktiviteten er at give de studerende mulighed for at arbejde med en innovations-udfordring for en ekstern organisation, samt eventuelt arbejde sammen med denne organisation om at kvalificere og realisere løsninger på udfordringen i fagets videre forløb. Den studerende får afprøvet sin viden indenfor innovation og organisering gennem samarbejde med omverdenen og bliver bevidst om egne generelle akademiske kompetencer, som eksempelvis kommunikation, samarbejde, research, feltarbejde og bearbejdning af information.
Aktører og kontaktpersoner
Tine Lynfort Jensen, Bjarne Christensen og Jen Noel Fabel, Institut for Sprog og Kommunikation.
Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
De studerende er fra starten af det faglige forløb blevet inddelt i teams på 3-4 personer ud fra individuel kompetenceafklaring. Efter et par undervisningsgange, hvor de i teamet har arbejdet med deres egen idéudvikling, organiserer underviseren, i samarbejde med SDU RIO og en ekstern organisation, en innovationscamp, hvor den eksterne organisation præsenterer en udfordring, hentet fra organisationens hverdag. Undervisningen bruges herefter til idéudvikling, research og bud på mulige løsninger.
Placering af aktivitet i det faglige forløb
Aktiviteten er placeret på 4. eller 6. semester på uddannelsen i International Virksomhedskommunikation, og er ligeledes et valgfag for BA-studerende på Humaniora.
Varighed
Aktiviteten tager 4 timer, og der er efterfølgende et eller to teams, som vælger at samarbejde med den eksterne organisation gennem resten af semestret
Ansvarsfordeling
Der er tre aktører involvering i planlægningen og organiseringen af innovationscampen. Underviseren og en medarbejder fra SDU RIO starter med at lokalisere en interesseret organisation, hvorefter der afholdes et møde for at forventningsafstemme. Alle tre parter er aktive i selve campen og bidrager med information om organisationen, teori og metoder om camp-tilgangen og relevante emner, samt sparring til de studerende. Til sidst præsenterer de studerende løsningsforslag for de tre aktører, som så giver feedback sammen.
Præsentation af aktivitet for de studerende
Aktiviteten er skrevet ind i kursusplanen, og er på den led synlig fra start for de studerende. Underviseren præsenterer aktiviteten for de studerende som en mulighed for at prøve deres kompetencer af i et konkret samarbejde, samt mulighed for at udbygge deres netværk og deres CV ved at indgå i innovationscampen.
Effekt/udbytte/betydning
Denne aktivitet er testet af og kvalificeret gennem de sidste 5-6 år. Den generelle feedback fra de studerende og de eksterne organisationer er, at begge parter får noget værdifuldt ud af at mødes face-to-face gennem undervisningen, og at det giver gode erfaringer at få afprøvet et samarbejde. Aktiviteten er således et supplement til, at de studerende i teams udvikler nye ideer og får undersøgt, hvordan de kan realiseres.
Ressourceforbrug
Det er en smule ressourcekrævende at lave denne aktivitet, idet det bedste resultat opnås ved, at den eksterne organisation er en aktiv part i selve campen. Det er en god ide at mødes (underviser, SDU RIO, organisationen) for at planlægge campen i fællesskab, så man er enige om mål og indhold. Men når man først har fundet en form for dette ved at SDU RIO hjælper til med at lokalisere en ekstern organisation, og at man ved, hvordan man kan forventningsafstemme og planlægge, så er afviklingen af selve campen ikke så ressourcekrævende.
Det er en god ide at have nogle fysiske rammer for campen, der er inspirerende og giver mulighed for små ’arbejdsstationer’ til de studerende, samt mulighed for præsentation af løsninger. Cortex Lab benyttes generelt til afholdelse af innovations camps, og kan kontaktes før semestret for at høre, om der er plads i deres lokaler en specifik dag.
Andet
Underviserne bidrager gerne med materiale i form af power points til den 4 timer lange innovationscamp, hvis man kunne tænke sig at få inputs til organisering og indhold af en camp.
Enkelte aktiviteter
Hent inspiration til eksempler på mindre øvelser og aktiviteter, der foregår i en enkelt undervisningsgang.
Aktiviteter integreret i et helt undervisningsforløb
Få idéer til hele undervisningsforløb, som integrerer aktiviteter om employabilitet.