Hvordan curriculum-integrerede employability-indsatser understøtter og forankrer kernefaglig læring i et praksisperspektiv

Formålet med aktiviteten er at:
A) styrke de studerendes forståelse af faglige temaers resonans på arbejdsmarkedet, 
B) styrke de studerende forståelse af egen faglig relevans på arbejdsmarkedet, 
C) give studerende et redskab og ”mindset” som kan overføres til andre fag i løbet af deres studietid.

Aktører og kontaktpersoner
Benjamin Jon Boysen, Institut for Kulturvidenskaber 
Buster Urban Kudsk Jørgensen, SDU RIO 
Kim Bæksgaard Hansen, SDU RIO

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
Med udgangspunkt i to faglige temaer i undervisningen ”kunstens formål og rolle” og ”dannelsesbegrebet” skal de studerende udvikle egne hypoteser om hhv. kunstens rolle og formål i samfundet (eksempelvis Hvordan skaber de forskellige faglige forståelser af kunstens formål resonans i samfundet? Hvad er kunstens opgave i dag? Hvad opleves som det skønne i dag og Hvordan udtrykkes det i samfundet?) og dannelsesbegrebet (eksempelvis Hvad er meningen med at uddanne personer inden for Litteraturvidenskab? Hvad er nytteværdien? Hvordan påvirker litteraturen dannelse i forskellige dele af samfundet i dag?).

Dernæst udvikler studerende hypoteser om, hvordan litterater kan bringes i spil på arbejdsmarkedet. Det kan være konkret i forhold til at løfte arbejdsopgaver eller i forhold til bestemte arbejdsområder eller brancher.

Antagelser og hypoteser omdannes til spørgsmål, som kan stilles til relevante fagprofessionelle relationer (alumner, aftagerpanel og andre). 

I undervisningen klædes de studerende på til at identificere relevante fagprofessionelle relationer, som de vil kontakte til begge opgaver udenfor undervisningen, samt hvordan man tager kontakt til disse på en professionel måde. 

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Litteraturvidenskab, bachelor, 3. semester. 

Varighed
I undervisningen er aktiviteten fordelt ud på 3 undervisningsgange, hvoraf der til de to første er afsat 2,5 time, mens der til den sidste er afsat 1,5 time. 

Ansvarsfordeling
Underviser har ansvaret for den kernefaglige undervisning, samt at koordinere og godkende at employabilitets-aktiviteterne understøtter fagets formål.
SDU RIO faciliterer processerne, hvor de studerende udvikler hypoteser omkring faglige elementer samt uddannelsens anvendelighed på arbejdsmarkedet.
SDU RIO faciliterer processen, hvor de studerende identificerer relevante professionelle relationer på arbejdsmarkedet samt hvordan man kan tage kontakt til disse på professionel vis. 

Præsentation af aktivitet for de studerende
Det bliver præsenteret på første undervisningsgang at en del af fagets læringsmål opnås ved at afprøve egne hypoteser med professionelle relationer.

Italesættelsen af, hvilke employabilitetsrelevante kompetencer de studerende opøver under aktiviteten
Det bliver italesat, at undervisningsaktiviteterne er koblet sammen med et eksisterende kernefagligt fag, for at understøtte og forankre den læring, som de studerende tilegner sig gennem faget, og at der gennem aktiviteten arbejdes med employabilitsrelevante kompetencer på den måde, at de studerende lærer, hvordan de kan formidle og anskue fagnære kompetencer i et praksisperspektiv.

På hver enkel undervisningsgang bliver der samlet op på, hvilken læring de studerende opnåede i interaktionen med relevante fagprofessionelle relationer om hhv. samfundsresonansen af det faglige tema samt hvordan egne kompetencer kan bruges på arbejdsmarkedet.

Kompetencebegrebet tager udgangspunkt i de efterspurgte kompetencer på fremtidens arbejdsmarked knyttet på SDUs 21 Century Skills.  

Ressourceforbrug
Koordinering mellem underviser og SDU RIO i forhold til hvilke tematikker fra undervisningen, som de studerende kan arbejde med i praksis.
SDU RIO - 3 undervisningsgange, samlet set 6,5 timers undervisning, sammen med underviser i løbet af et semester.


Tilbage