Samarbejde med virksomhed i faget Interkulturel kommunikation

Formålet med aktiviteten var at aktivere de studerendes viden og kompetencer indenfor interkulturel kommunikation via case-arbejde for en ekstern virksomhed gennem hele undervisningsforløbet.

Aktører og kontaktpersoner
Steven Breunig, ISK og Kim Bæksgaard Hansen, SDU RIO 

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
Samarbejdet med en virksomhed om en case. Det er vigtigt, at en case udgør en konkret kontekst, hvori nogle af de centrale problemstillinger fra Interkulturel Kommunikation er til stede. De studerende skal ikke løse et problem eller en konflikt i organisationen, men skal afprøve og udfolde viden og kunnen via deres analyse af casen.

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Negot, Bachelor, 5. Semester

Varighed/tidsplan
Underviser og studerende har undervisning 3 timer pr. gang over en 13 ugers periode, og aktiviteten indgår i det curriculære forløb.

I løbet af de første 3 uger, arbejder underviser og studerende intensivt med de vigtigste teorier/begreber inden for interkulturel kommunikation (kultur, kommunikation og den fremmede). Det sker som forberedelse til besøg fra en organisation/virksomhed. Fire uger inde i semesteret er én undervisningsgang dedikeret til besøg fra den organisation/virksomhed, der samarbejdes med. Her beskriver repræsentanten virksomhedens/organisationens nuværende situation, og de studerende har mulighed for at stille yderligere spørgsmål. I resten af ​​semesteret, får de studerende mulighed for, gruppevis, at arbejde på en analyse af organisationen i en 1/3 af undervisningstiden. I 2/3 af undervisningstiden fortsættes der med præsentation og diskussion af interkulturelle problemstillinger som stereotyper, identitet og konflikt. Undervisningen bidrager med det teoretiske grundlag for at analysere interkulturel kommunikation, og medvirker til at de studerende kan udvikle en omfattende ramme for en analyse af casen. I takt med, at deres teoretiske viden øges, kan de begynde at se flere spørgsmål og problemstillinger.

Hver gruppe forventes at give en analyse af casen, og lave en 10 til 15 minutters præsentation i slutningen af ​​semesteret. Repræsentanten fra virksomheden/organisationen til stede under præsentationerne, og har mulighed for at stille spørgsmål til de studerende. Underviser deltager også til præsentationerne, men kun for at høre hvordan den teoretiske viden avendes af de studerende, med henblik på diskussioner og gennemgang af materiale den sidste dag i semesteret.

Ansvarsfordeling
SDU RIO hjælper med at finde en virksomhed, som vil samarbejde om en ”case

Faget er placeret i efterårssemesteret, og underviser og SDU RIO undersøger mulige samarbejdspartnere allerede i foråret (fra midten af april). På møderne fastlægges det, hvordan SDU-RIO kan understøtte aktiviteter i faget og hvilke forventninger underviser har til den organisation, der skal samarbejdes med. På mødet drøftes det også, hvilke læringsmål en case skal have for at understøtte undervisningen og dermed fagets læringsmål.

Effekt/udbytte/betydning

  • De studerendes feedback
    Studerende giver udtryk for at casen støtter deres egen læring, og de er meget aktive i forløbet og til præsentationerne. En konkret case som udgangspunkt giver dem mulighed for at anvende deres viden og færdigheder, og case-arbejdet er også med til at skabe kontakt mellem en organisation og vores studerende. Det er underviseres erfaring, at studerende kan finde på at kontakte virksomheden, når de skal skrive deres BA-projekt. Det styrker de studerendes employabilitet yderligere.

  • Undervisers vurdering af udbyttet
    Forløbet med et virksomhedssamarbejde giver underviser mulighed for at få indsigt i de studerendes læring og udvikling i forhold til fagbeskrivelsens læringsmål, som typisk vedrører tilegnelse af teoretisk viden og evnen til at formidle og anvende dem i en skriftlig afsluttende eksamen.

    Case-arbejdet øger de studerendes oplevelse af, at de kan avende det lærte i praksis, det styrker deres motivation for at lære og giver de studerende muligheder for at udøve deres faglige kompetencer og ”bygge på”, mens de arbejder med en case gennem længere tid.

Ressourceforbrug
Koordinering med samarbejdspartnere.


Tilbage