Praksisnært samarbejde med turisme-aktører på tværs af fagdiscipliner på uddannelse

Formålet med aktiviteten er at øge de studerendes holistiske forståelse for det arbejdsmarked, de møder efter dimittering og øge deres kreativitet og nytænkning i deres jobsøgningsstrategier.

Aktører og kontaktpersoner
Jane Liburd og Bodil Blichfeldt 

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
Eftersom de studerende, der optages er blevet yngre og har mindre erhvervserfaringer end tidligere, har de mindre forståelse for mangfoldigheden af stillinger og kompetencer-profiler, som de kan udfylde, efter de dimitterer. Dette gælder især indenfor turisme, der qua dennes særegen karakteristika ikke kan betegnes som en branche i traditionel forstand, men hvor ansættelsesmulighederne udover kerneturistvirksomheder også omfatter andre virksomheder, offentlige institutioner, NGO’er. 
 
For at øge de studerendes holistiske forståelse for det arbejdsmarked, de møder efter dimittering – og for at øge deres kreativitet og nytænkning i deres jobsøgningsstrategier inddrages de studerende på 7. semester i forsker/undervisernes samarbejde med relevante turisme-interessenter. Samarbejdet er gennemført indenfor rammerne af InnoAgeing, hvor de studerende skal bidrage aktivt til løsningsorienterede feltarbejde af både studiemæssig relevans og af nytte for turismeaktører. Tiltaget går på tværs af 3 af de 4 fagdiscipliner, der udbydes på 7. semester (Tourism Innovation, Sustainable Tourism Development og Strategic Communication – i alt 25/30 ECTS).  
 
Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten har været to feltture med de studerende i Vadehavsområdet. Én tur til Fanø og én tur langs Vestkysten (hvor de studerende bl.a. var på Østerstur på Vaden i Ribe), hvor de studerende både mødte relevante turisme-aktører og bedrev feltarbejde på destinationen. 

Placering af aktivitet i det faglige forløb
7. semester på tværs af fagene. 

Ansvarsfordeling
Underviserne havde ansvar for at planlægge og gennemføre aktiviteten.  

Effekt/udbytte/betydning
En væsentlig gevinst ved tiltaget har været, at SDU Velfærdsinnovationsprojektet InnoAgeing (om ældre, sundhed og natur-turisme) er blevet integreret i de forskellige fag, og er blevet aktivt anvendt i undervisningen – og i nogle tilfælde i eksamensaktiviteten. 

Ressourceforbrug
Der skal anvendes midler på leje af bus til ekskursioner, undervisere integrerer ekskursionerne som en del af forløbet, men det kræver ressourcer at planlægge sådanne ture, og et samarbejde mellem 3 forskellige fag.


Tilbage