American Studies in Practice

Formålet med aktiviteten er give de studerende forståelse for hvor og hvordan de kan bruge deres teoretiske færdigheder og kompetencer i praksis, samt at give dem mulighed for at udarbejde modtagerorienterede løsningsforslag til en virksomhed. 
 

Aktører og kontaktpersoner
Kasper Grotle Rasmussen, Amerikanske Studier, Institut for Historie. 
Anders Bo Rasmussen, Amerikanske Studier, Institut for Historie. 
Kim Bæksgaard Hansen, SDU RIO. 
Matilde Kjeldal Jørgensen, SDU RIO.

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
De studerendes samarbejde med en virksomhed. De studerende arbejdede på individuelle opgaver i samarbejde med en virksomhed eller organisation, med fokus på at identificere udfordringer og udvikle løsningsforslag på virksomhedernes konkrete og virkelige udfordringer, samt at præsentere dem til virksomheden eller organisationen. 

Placering af aktivitet i det faglige forløb
1. semester på kandidaten i Amerikanske Studier, som en del af American Studies in Practice. 

Varighed
Ca. 6 undervisningstimer. 

Ansvarsfordeling
Amerikanske Studier sikrede den faglige relevans af virksomhederne og de studerendes projekter, samt kvaliteten af det faglige indhold. Underviser fra studiet underviste sammen med SDU RIO.  
 
Både studiet og SDU RIO stod for at finde og forventningsafstemme med relevante virksomheder eller organisationer om at indgå i et samarbejde med de studerende.  

SDU RIO var med til at understøtte læringsforløbet i undervisningen og havde særligt fokus på opmærksomhedspunkter, når man indgår en samarbejdsrelation med en virksomhed og de studerendes egen refleksion over forløbet.  
 
De studerende skulle selv tage kontakt til og forventningsafstemme med virksomheden og aftale, hvordan de skulle præsentere resultaterne af deres undersøgelser på en måde, som passede til virksomheden. 
 
Virksomhederne/organisationerne forpligtede sig til minimum 2 møder med de studerende og at stå til rådighed for de studerendes spørgsmål.  

Informering af de studerende om aktiviteten
Den blev præsenteret som en forberedelse til, at skulle lave et projekt i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen var en integreret del af faget.  

Italesættelsen af, hvilke employabilitetsrelevante kompetencer de studerende opøver under aktiviteten 
Det blev gjort tydeligt for de studerende, at forløbet tog udgangspunkt i 21st century skills, og det blev ekspliciteret hvordan og hvornår de arbejdede med de forskellige aktiviteter og kompetencer. Det blev gjort kontinuerligt igennem forløbet.

Effekt/udbytte/betydning
American Studies in Practice fungerede som en arena, hvor de studerende kunne arbejde praksisorienteret med deres faglige og personlige kompetencer. Undervisningen fungerede som forberedelse til mødet med virksomhederne og det projekt de skulle ud og lave, og gav mulighed for, at de studerende kunne få sparring og hjælp til eventuelle udfordringer i forløbet.  

Ressourceforbrug
Planlægning af selve undervisningen samt planlægningsmøder mellem studiet og SDU RIO. Derudover så tog det tid at indgå aftaler med en lang række virksomheder og organisationer til projektsamarbejderne. 


Tilbage