Digital kommunikatør (et valgfag)

Formålet med aktiviteten er at træne de studerende i at omsætte deres kommunikative viden, færdigheder og kompetencer fra studiet til en vare, de kan tilbyde, fx i egen kommunikationsvirksomhed eller over for en arbejdsgiver. Forløbet er opbygget omkring kompetenceafklaring, samarbejde med omverdenen og at omsætte teori til praksis.  

Aktører og kontaktpersoner
Søren Vigild Poulsen og BA- og PBA-studerende på Institut for Sprog og Kommunikation, Slagelse.

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
De studerende skulle identificere og løse en digital kommunikationsopgave for Slagelse sygehus. Sygehuset kom ud og præsenterede en problemstilling. De studerende skulle så planlægge og løse en selvvalgt opgave. Igennem forløbet fik de input fra et reklamebureau, en mediestrateg og forretningsudviklere, samt teoretisk sparring fra underviser.  

Mod slutningen af forløbet kom sygehuset igen og de studerende pitchede deres løsningsforslag til sygehusets repræsentanter. Igennem hele forløbet skulle de studerende skriftligt reflektere over den viden, de færdigheder og faglige og personlige kompetencer de anvendte i udarbejdelsen af kommunikationsløsninger. Med udgangspunkt i casen arbejdede de studerende med deres individuelle problemstillinger koblet med fælles oplæg og inspiration fra forskellige aktører. 

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Et valgfag på bacheloruddannelserne.

Effekt/udbytte/betydning
De studerende var meget engagerede og var positive i deres feedback.  
 
På baggrund af forløbet oprettede sygehuset en studentermedarbejderstilling, som skulle varetage hjemmeside og sociale medier for sygehuset. 

Ressourceforbrug
Det kræver god planlægning og koordinering af mange aktører. 
 
Derudover forudsætter forløbet at de studerende har en grundviden om kommunikation og medier og projektplanlægning. Derfor vil det måske passe bedre på en overbygningsuddannelse. 

Det var givende at samarbejde med SDU RIO og karrierevejlederne og eksterne parter.  

Litteratur og ressourcer
Til kurset er der bl.a. oprettet en Instagram-konto: 
https://www.instagram.com/digikomsdu/
 
Kurset blev også omtalt på kommunens hjemmeside
  
Der blev også udsendt en pressemeddelelse (mere information herom kan fås ved henvendelse).


Tilbage