Karriereforberedende forløb på cand. it i webkommunikation

Formålet med aktiviteten er at styrke de studerendes evne til at overføre deres teoretiske viden om kommunikation og interaktion i online og offline til en praksiskontekst, og dermed øge deres kompetencebevidsthed.

Aktører og kontaktpersoner
Stig Børsen Hansen, Institut for Sprog og Kommunikation 
Stine Pilsmark Kaldahl, SDU RIO 
Astrid Skou Nyeng, SDU RIO 

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
Aktiviteten havde 3 nedslagspunkter. 

Første nedslag: SDU RIO bliver præsenteret af VIP i undervisningen i begyndelsen af semestret. 
Andet nedslag: SDU RIO underviser de studerende i at tage kontakt til virksomheder og i forskelle på interaktion når den foregår face to face, og når den foregår online (LinkedIn som onlineplatform bruges som eksempel).  I undervisningen skal de studerende anvende deres teoretiske viden om kommunikation og interaktion. 
Tredje nedslag: Studerende anvender deres viden om kommunikation og interaktion i dialog med organisationsrepræsentanter på Business Lunch og ved at følge op på kontakten på LinkedIn.

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Cand. it i faget Webmedieret kommunikation og interaktion på 1. semester. 

Varighed
Første nedslag: 15 minutter. 
Andet nedslag: 2 x 45 minutter placeret midt i undervisningsblokken. VIP er tilstede i hele undervisningen. 
Tredje nedslag: 15 minutters forberedelse til Business Lunch. Besøg på Business Lunch. Herefter overtager VIP undervisningen. 

Ansvarsfordeling
Udvælgelsen af tematikker og nedslag koordineres i samarbejde mellem VIP og SDU RIO. 
Aftaler omkring Business Lunch varetages af SDU RIO. 
VIP varetager Blackboard.

Præsentation af aktivitet for de studerende
SDU RIO blev budt velkommen af VIP på første undervisning. SDU RIO præsenterede formål, tematikker og undervisningsform.

Italesættelsen af, hvilke employabilitetsrelevante kompetencer de studerende opøver under aktiviteten 
Det skete via opsamling på øvelser. Italesættelse af de opnåede kompetencer og deres væsentlighed overfor de studerende. 

Effekt/udbytte/betydning
De studerende gav udtryk for at havde opnået en større sikkerhed i at formidle deres kompetencer overfor en virksomhed, ligesom de er blevet mere fortrolige med at sætte deres faglighed i spil i dialogen med virksomhederne. 

Ressourceforbrug
Koordinering af tematikker og nedslag.


Tilbage