Udarbejdelsen af en ”Strategic sustainable story” om egen employabilitet

Formålet med aktiviteten er at give de studerende mulighed for i faget strategisk tekstproduktion og kommunikation at arbejde med egen employabilitet som case, hvor produktet kan være en strategic sustainable story samt et et brev, ansøgning, og cv’er til en selvvalgt virksomhed eller institution. 

Aktører og kontaktpersoner
Steven Breunig, Institut for Sprog og Kommunikation  
Kim Bæksgaard Hansen, SDU RIO 

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
På baggrund af introduktioner til teorier inden for organisationskommunikation generelt og især strategisk kommunikation, både som forskningsområde og praksis, arbejder de studerende med planlægning og de skriver egne tekstproduktioner.

De studerende starter med at lave research om en selvvalgt fremtidig profession, (fx communication practitioner), og om en virksomhed eller institution. De skal skrive en ”Strategic sustainable story”, og de studerende, som arbejder med ”employabilitet” skal formidle, hvad ”employabilitet” og ”livslang læring” betyder for dem (de skal anvende forskningsartikler om emnet). 
 
Derefter skriver de et afsnit om egen situation, dvs. hvor er de nu i deres uddannelse og karriereplaner, og et afsnit om deres egne visioner for fremtiden, på samme måder, som en virksomhed eller institution ville gøre. De skal analysere de muligheder og udfordringer, de kunne forestille sig at møde, og de skal reflektere over egne akademiske kvalifikationer – de får en handout om viden, færdigheder, og kompetence som hjælp til det. De får også muligheden for at tage en gratis test for at få indsigt i deres præferencer og individuelle temperament. Der findes gratis tests online for både ”Myers-Biggs” og ”The Big Five personality dimensions”, det er dem, der anvendes – og det faciliteres af underviser.  
 
Den sidste afsnit i deres ”Strategic sustainable story” handler om deres planer og aktiviteter for at realisere visionerne, igen ved at anvende samme måde, som en virksomhed eller organisation ville gøre. En vigtig pointe er, at deres narrativer er bæredygtige, for de skal løbende revideres alt efter den studerendes udvikling.  
 
Med denne tekst er de parate til at planlægge og skrive andre tekster til virksomheder og andre interessenter, som for eksempel et ansøgningsbrev og udarbejde en LinkedIn profil. 
 
De tekster, der udarbejdes undervejs i semesteret bruges til at lave en portfolio med eksempler på de studerendes viden og kunnen inden for organisationskommunikation (og engelsk, hvis relevant). 

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Kandidatforløb i faget strategisk tekstproduktion og kommunikation, International Virksomhedskommunikation.

Ansvarsfordeling
Underviser med hjælp fra SDU RIO. 


Tilbage