Praktikseminar på Audiologopædi (BA)

Formålet med praktikseminaret er at ruste de studerende til at få mest muligt ud af deres praktikophold via observation, refleksion og feedback. 

Aktører og kontaktpersoner
Sille Vilain Meulengracht, Institut for Sprog og Kommunikation.  
Jytte Isaksen, Institut for Sprog og Kommunikation. 

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
Observation, refleksion og feedback. 
De studerende bliver, på seminaret, præsenteret for og arbejder med en pallette af forskellige værktøjer, som de skal bruge i deres praktik: observationsteknikker/-skemaer, refleksion over andres og egen praksis samt forskellige feedback-former. Derudover arbejder vi med at styrke deres bevidsthed om egen rolle, ansvar og mål i praktikken via peerinterviews og forskellige refleksions- og målsætningsopgaver.  

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Praktikseminaret indgår som en obligatorisk del af praktikopholdet på BA-uddannelsen i Audiologopædi (6. Semester). Praktikseminaret er fordelt på i alt 5 dage: 3 dage i ugen op til deres første praktik, en dag mellem de to praktikophold og en dag efter sidste praktikophold. Praktikopholdet afsluttet samlet set med en projektrapport, der både indeholder observation og refleksion over den praksis, de har set/selv udøvet, og hvor de viser, at de har anvendt nogle af værktøjerne fra seminaret i deres praktik. 

Varighed
26 lektioner.

Ansvarsfordeling
Undervisere holder oplæg om de forskellige værktøjer, og derefter udfører de studerende øvelser ved hjælp af videoer af praksis, rollespil mv. Underviser forbereder interviewguide i forhold til den studerendes rolle i praktikken, som de studerende parvis interviewer hinanden ud fra.

De studerende formulerer selv mål for praktikken, som de formidler til deres praktikvejleder.  

Generelt er der meget gruppearbejde, hvor underviser primært er facilitator for de studerendes læring.  

Præsentation af aktivitet for de studerende
Praktikseminaret præsenteres som et hvilket som helst andet fag på deres uddannelse. 

Italesættelsen af, hvilke employabilitetsrelevante kompetencer de studerende opøver under aktiviteten
Vi understreger vigtigheden af, at man som universitetsuddannet Audiologopæd skal kunne forholde sig kritisk reflekterende overfor andres såvel som egen praksis, og at de i praktikken for alvor får mulighed for at øve sig i dette.  

Effekt/udbytte/betydning
Vi laver hvert år evaluering af seminaret, og der er et entydigt billede af, at seminaret bidrager med en større sikkerhed i forhold til at skulle i praktik og at læringsaktiviteterne har været udbytterige. 

Ressourceforbrug
Tid fra VIP.

Andet
Ved interesse er man meget velkommen til at kontakte Sille Meulengracht, svm@sdu.dk


Tilbage