Flow i studielivet

vaerktøjikonFormålet med handoutet Flow i studielivet - der beskriver hvad flow er, hvilken betydning flow har og hvordan man fremmer flow - er at give de studerende viden om flow og hvordan de kan bruge flow aktivt i deres studieliv til deres fordel

Materialet
Handoutet Flow i Studielivet er udarbejdet på baggrund af Nakamura & Csikszentmihalyi (2009)*. 

Handoutflow

Flow er en koncentreret tilstand, hvor al opmærksomhed er samlet om én bestemt aktivitet. Flow gør bl.a. at man lærer mere og føler sig mere motiveret. Studerende kan med fordel skabe gode betingelser for flow i deres studieliv for at få mest muligt ud af deres studieaktiviteter. 
 
Hvordan kan materialet bidrage til employabilitet? 
Undervisere kan bruge materialet i forbindelse med employabilitetsarbejdet for at styrke de studerendes faglige fordybelse, gennem en forståelse for hvordan de aktivt kan bruge flow i deres studieaktiviteter.  
 
Sådan kan du bruge materialet 
Materialet kan bruges på flere måder: 

  1. Handoutet kan gives til de studerende i forbindelse med kursus start, for at gøre dem bevidste om flow og hvordan de kan bruge det til at fordybe sig i løbet af kurset.  
  2. Materialet kan gennemgås i undervisningen, hvis det er relevant.  

Sådan bruger vi materialet i Studievejledningen på Humaniora 
Handoutet om Flow bruger vi som en del af ’First Year Experience Seminar på 1. semester. Det indgår i forbindelse med et oplæg om Flow. 

* Nakamura, J., & Csikszentmihalyi, M. (2009). The concept of flow. In Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (Ed.).  
Oxford handbook of positive psychology. Oxford University Press, USA. 89-105. 


Tilbage