Studiemønstre – Interviewøvelse 

vaerktøjikonFormålet med interviewøvelsen er at facilitere en snak mellem de studerende, om at der er mange måder at være studerende på, som alle er lige legitime. Øvelsen består af introduktion til 6 studiemønstre og interview to-og-to, hvor de studerende interviewer hinanden om deres individuelle studiemønstre. 

Baggrund for materialet
Studerende motiveres af forskellige ting og værdsætter ikke nødvendigvis de samme aspekter af uddannelsen. Alligevel hersker der på mange uddannelser en retorik om hvordan den ’rigtige’ og ’typiske’ studerende ser ud på netop deres uddannelse: ”På Filosofi er alle studerende dybt passioneret for fagfeltet” eller ”På Negot er de studerende altid karrierefokuserede”. 

Denne øvelse er udviklet for at udfordre denne tankegang og skabe en ny forståelse af, at det er helt legitimt at være forskellige og at alle typer studerende er repræsenteret på alle studier. Samtidig får de studerende en nyt sprog til at tale om hinandens forskelligheder. 

Materialet er udarbejdet på baggrund af et forskningsprojekt hos Institut for Naturfagenes Didaktik ved KU, hvor forskellige studiemønstre blev kortlagt. De 6 studiemønstre i materialet er et udtræk af de centrale pointer fra forskningsprojektet, personliggjort med titler der er lette at huske med dertilhørende relaterbare udsagn. 
 
Hvordan kan materialet bidrage til employabilitet? 
Undervisere kan bruge øvelsen i forbindelse med employabilitetsarbejdet, for at nedbryde stereotype opfattelser af hvad det vil sige at være en god studerende på deres studie. Det kan være med til at styrke de studerendes mulighed for faglig fordybelse på netop den måde der giver bedst mening for dem, og i forlængelse heraf lægge kimen til at skabe deres professionelle identitet. Mønstrene giver også anledning til en øget bevidsthed om egne personlige kompetencer og præferencer. 
 
Sådan kan du bruge materialet 
Øvelsen består af interview to-og-to, hvor de studerende interviewer hinanden.  

Sådan gør du: 

  1. Ark med studiemønstre deles ud til alle studerende og de gives 5-10 min til at skimme dem igennem hver især. 
  2. De studerende deles op i små grupper to-og-to og får udleveret Interviewguiden. De har derefter ca. 15 minutter til at interviewe hinanden.
  3. Øvelsen afsluttes med opsamling i plenum, hvor der lægges vægt på de forskelligheder de har opdaget, hvad de tager med sig videre fra øvelsen og hvilke nye perspektiver de har fået på dem selv som studerende på netop deres studie.  

Sådan bruger vi materialet i Studievejledningen på Humaniora
Refleksionsøvelsen indgår som en del af vores årlige workshops for 2. semesterstuderende på Humaniora kaldet ”SUS: Hvad skal der i din uddannelsescocktail?”. Workshoppen har fokus på de studerendes muligheder og valg undervejs på studiet. 


Tilbage