Mindset handout, Mindset tjek  og Growth mindset feedback tool 

vaerktøjikonFormålet med de 3 værktøjer - Mindset handout, Mindset tjek og Growth mindset feedback tool - er at skabe fokus på betydningen af mindset hos de studerende og hjælpe dem til at skabe det, der kaldes growth mindset.

Materialet

  1. Mindset handoutet er designet til, at de studerende på egen hånd kan få en forståelse af, hvordan deres tækning om egen læring påvirker dem, og hvordan de kan dyrke troen på deres egen udvikling. Ordet ’mindset’ er med vilje udeladt, så handoutet er let at gå til og ikke føles som en indføring i teori.  
  2. Mindset tjek er en øvelse, der kan bruges til at tjekke de studerendes eget mindset.  
  3. Growth mindset feedback tool er et værktøj til dig, som underviser, der giver gode forslag til, hvordan man kan formulere feedback, der styrker et growth mindset - sorteret efter situationen, som den studerende står i.

Baggrund for materialet
De studerendes læring og faglig udvikling er i høj grad påvirket af den måde, som de tænker om deres egen læring (deres mindset). Den vigtige forskel er, om de tror på, at de kan udvikle sig og med indsats blive bedre (growth mindset), eller om de tror, at deres evner er medfødte og hvor øvelse ikke gør den store forskel (fixed mindset).  

Læs mere i Dweck (2008)* for dybdegående beskrivelse af mindset. 
 
Hvordan kan materialet bidrage til employabilitet? 
Undervisere kan bruge materialet til at styrke de studerendes evne til faglig fordybelse ved at give dem en tro på, at deres indsats nytter noget.  
 
Sådan kan du bruge materialet 
Materialet kan bruges hver for sig eller sammen. Det kan være en særlig god idé at arbejde med mindset, hvis du oplever, at de studerende er kørt fast eller synes noget er for svært. Værktøjerne kan så bruges til at skabe nyt perspektiv på det, der er svært. 

Mindset handout: 

  1. Send handoutet til de studerende eller del det ud i undervisningen.  
  2. De studerende kan enten arbejde med det hjemme eller det kan gennemgås i undervisningen. 
  3. Følg gerne op på, hvordan de studerende tænker om deres egen læring og relater det til undervisningen. 

Mindset tjek: 

  1. Hold et kort oplæg om mindset for at skabe en forståelse af begrebet og hvorfor det er relevant.  
  2. Udlevér Mindset tjek i undervisningen og lad de studerende score sig selv på spørgsmålene. 
  3. Opsamling i mindre grupper og/eller plenum.  
  4. Hold et opsamlende oplæg med gennemgang af, hvordan de kan styrke et growth mindset. 

Growth mindset feedback tool: 

  1. Brug værktøjet i situationer, hvor du skal give studerende feedback.  

Sådan bruger vi materialet i Studievejledningen på Humaniora 
Mindset handoutet er en del af How to Uni på Humaniora, og Mindset Tjek bruger vi som en del af vores ’First Year Experience Seminar’ på 1. semester.  Growth mindset feedback tool er noget, som vi bruger i den daglige vejledning. 

* Dweck, C. S. (2008). Mindset: The new psychology of success (Ballantine Books trade pbk. ed.). New York: Ballantine Books.


Tilbage