News

Mar 10, 2020

Produktspeciale på kandidatuddannelsen i Filosofi


Formålet med aktiviteten er at give de studerende mulighed for at afslutte deres studie med et større projekt, hvor fokus er på at udarbejde et produkt, som tjener et bestemt formål, så de i højere grad kan udnytte det store anvendelsespotentiale, der er i filosofifaget.

Kategori: Aktiviteter integreret i et helt undervisningsforløb
Skrevet af: pha

Aktør og kontaktperson
Esben Nedenskov Petersen, Institut for Kulturvidenskaber

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten
At den studerende udarbejder et speciale, hvor den studerendes faglige viden og kompetencer danner grundlag for udviklingen af et produkt, der er brugbart til et specifikt formål.  Det produkt, der arbejdes, kan fx være et produkt, der er brugbart for almindelige forbrugere, for virksomheder eller i organisationer.

Følgende er læringsmål for produktspecialet:

Den studerende skal

  • selvstændigt kunne udvikle et produkt udarbejdet på grundlag af forståelsen af filosofiske problemer eller temaer
  • kunne præsentere og analysere en konkret kontekst, hvori produktet skal fungere (fx udstilling, virksomhed, institution, biograf, medieplatform eller lignende)
  • kritisk og selvstændigt kunne undersøge, analysere, og diskutere det frembrag-te produkt på baggrund af den bagvedliggende filosofiske problemstilling og valgte præsentationskontekst
  • kunne samle sine resultater i en klar, struktureret og sproglig korrekt fremstillingsform, der lever op til videnskabelige krav om analyse, argumentation, og dokumentation
  • kvalificeret redegøre for produktets forhold til evt. relevant sammenlignelige produkter
    i resuméform på engelsk eller tysk kunne gøre rede for produktets og rapportens intentioner, de benyttede fremgangsmåder, det teoretiske grundlag, relevante analyser og resultater
  • demonstrere kendskab til de arbejdsformer og kvalitetskriterier som er typiske for produkter fremstillet på en akademisk baggrund samt deres afrapportering. Fx søgning og anvendelse af relevant oversigts- og forskningslitteratur samt forholdet til forud eksisterende relevante produkter

Placering af aktivitet i det faglige forløb
4. semester af kandidatuddannelsen i Filosofi.

Varighed
Et semester

Ansvarsfordeling
Vejleder og studerende har et fælles ansvar for processen

Præsentation af aktivitet for de studerende
Muligheden for at skrive produktspeciale fremgår af studieordningen og fremhæves i forbindelse med eksempelvis den årlige karrieredag på uddannelsen.

Italesættelsen af, hvilke employabilitetsrelevante kompetencer de studerende opøver under aktiviteten
Det fremgår af studieordningen, hvilke kompetencer, en studerende forventes at kunne udvise.

Ressourceforbrug
Tid til vejledning.


Forrige side: Modules
Næste side: Menu Manager