Værktøjer udviklet af SDU Universitetspædagogik
Værktøj til at stille gode spørgsmål, der bidrager til studerendes læring og refleksion
SDUUP har i et af deres nyhedsbreve sat fokus på, hvordan en undervisers bevidsthed om at stille spørgsmål på hensigtsmæssige måder kan bidrage til studerendes refleksion over egen læring, øget kritisk bevidsthed og faglig fordybelse. Der findes både forskning og praktiske erfaringer, der har bidraget til udviklingen af forskellige metoder til spørgeteknik.
Du kan gå direkte til SDUUP's nyhedsbrev (2015): Questioning - at stille gode spørgsmål og finde små øvelser og eksempler på andre underviseres erfaring med at stille spørgsmål på forskellige måder, der kan inspirere din undervisning.
Fernisering, som et værktøj til opsamling på gruppearbejde
Udviklet af Lektor Rie Troelsen, SDUUP, Syddansk Universitet
Metoden er udviklet af Rie Troelsen med inspiration fra egne erfaringer med pædagogiske greb til at samle op på større eller mindre holds gruppearbejde på en måde, der gør alle kursister aktive, og som bidrager til videndeling på holdet.
Fernisering som ramme åbner samtidig op for, at man kan bruge rummet og visuelle teknikker til at understøtte aktiviteten.
Øvelsen foregår i følgende 5 trin:
- Selve gruppearbejdet
- Visuel fremstilling og galleridannelse
- Forhold jer til andre gruppers arbejde
- Forhold jer til egen planche inklusive kommentarer
- Fælles opsamling
De enkelte trin i metoden er ikke tidsbestemt, ligesom den ikke kræver et bestemt antal deltagere.
Du kan læse mere om indholdet og planlægningen af de 5 trin i publikationen: Troelsen, R. & Rienecker, L. (red), (2012): 17 ting du kan gøre ved din undervisning. Dansk Universitetspædagogisk Netværk.
Værktøj til at hjælpe generation Z til et bedre udbytte af undervisningen
SDUUP kommer i et nyhedsbrev med gode råd til, hvordan man som underviser kan have fokus på den målgruppe af studerende, som kaldes Generation Z. Generation Z betegnes som de unge, der kommer ind på universiteterne i disse år, og som har brug for at se den umiddelbare mening med den undervisning, de deltager i. De har også brug for tilbagemelding på deres arbejde og vil betragtes som ligeværdige i relationen. Du kan læse mere i SDUUP’s nyhedsbrev (2019): Generation Z er her!
Digitale badges, som et værktøj til at motivere og engagere dine studerende
SDUUP har sat fokus på, hvordan man som underviser kan anvende de såkaldte digitale badges til at synliggøre de studerendes læringsudbytte og derigennem øge deres engagement i egen læring og motivation til fortsat at udvikle sig.
Tankegangen bag digitale badges er hentet fra blandt andet spejderbevægelsen, hvor opnåede færdigheder synliggøres og belønnes med et fysisk udtryk gennem små mærker, der kan sys på tøjet. Denne logik er overført til det digitale univers og er blevet koblet sammen med gamification. De første erfaringer med badges er positivt evalueret af de deltagende studerende.
Hent inspiration om badges og find beskrivelser af tilgangen, samt øvelser, der passer til netop din undervisning i SDUUP's nyhedsbrev (2017): Motivér og engagér med badges.
Værktøj til refleksioner over egne antagelser og bias i undervisningen
SDUUP har med inspiration fra forskere og praktikere udviklet websitet - Unlimited Thinking and Teaching - der gennem forskellige øvelser sætter fokus på, at man som underviser og studerende ofte bringer antagelser og såkaldte biases med ind i undervisningen, og at dette kan påvirke muligheden for at lære nyt og udvikle en hensigtsmæssig faglighed. Du kan for eksempel bruge billeder, små tests, skriveøvelser og meget andet til at udfordre både dig selv og dine studerende som optakt til individuel refleksion eller diskussion på holdet.
Du kan gå direkte til det inspirerende website og finde øvelser, der passer til netop din undervisning.