Alternativ periode – Postkolonialisme(BA)/Postcolonial Literature and Theory(KA)

Formålet med aktiviteten er at skabe overblik over kompetencer den studerende tilegner sig i faget og give studerende inspiration til, hvordan man kan arbejde med at oversætte faglige begreber til praksiskontekster og samtidstematikker.  

Aktører og kontaktpersoner
Sten Pultz Moslund, Litteraturvidenskab. 
Buster Urban Kudsk Jørgensen, SDU RIO. 

Hovedomdrejningspunktet i aktiviteten

  1. To & to brainstorm over begreber og tematikker præsenteret i faget efterfulgt af opsamling i plenum 
  2. Fælles brainstorm og refleksionsøvelse over sammenhænge mellem fagbegreber og -tematikker og praksisudfordringer, samtidstematikker og praksisrelevans.  
  3. (valgfrit) to & to øvelse med stillingsopslag – studerende læser udvalgte stillingsopslag (NB: tilpasset undervisningstematikker) med henblik på at identificere viden og kompetencer fra faget, som kan bringes i spil i stillingerne.

Placering af aktivitet i det faglige forløb
Alternativ periode – Postkolonialisme (BA 4. semester) / Postcolonial Literature and Theory (KA 2. semester). 

Varighed

  • 60 min. undervisningstid – ville sagtens kunne bære endnu en lektion eller kunne gentages et par gange i et forløb.
  • 4 timers forberedelse inkl. koordinering mellem aktivitetsansvarlige.  

Ansvarsfordeling
Sten Pultz Moslund (Litteraturvidenskab) var overordnet fagansvarlig, og har haft ansvaret for undervisning og pensum i fagene. Sten Pultz Moslund havde ansvar for at give Buster Kudsk Jørgensen en grundig indføring i fagets tematikker og begrebsapparat, samt en fælles refleksion over vinkler i samtiden, som begreber afspejler. 
  
Buster Urban Kudsk Jørgensen (SDU RIO), stod for at undervise og facilitere holdrefleksion den ene klokketime, hvor den beskrevne aktivitet fandt sted. Buster Urban Kudsk Jørgensen fandt ydermere relevante stillingsopslag og brugte tid på at sætte sig ind i faget, og på forhånd synliggøre koblinger mellem fagbegreber og -tematikker og praksisudfordringer, samtidstematikker og praksisrelevans.   

Præsentation af aktivitet for de studerende
Sten Pultz Moslund forberedte de studerende på, at RIO ville besøge holdet og, via oplæg og aktiviteter, relatere  faget og uddannelse til arbejdsmarkedet.

Italesættelsen af, hvilke employabilitetsrelevante kompetencer de studerende opøver under aktiviteten
Det blev italesat overfor de studerende, at formålet med lektionen var at gøre dem i stand til på egen hånd at anskue kompetencer tilegnet gennem faget i forhold til praksiskontekster.   

Effekt/udbytte/betydning
Effekten, udbytte og betydning er svær at vurdere. Besøget og aktiviteterne er med til at skabe ovennævnte bevidsthed i første omgang og det kan være, at den også vil føre konkret adfærd og handling med sig. De studerendes generelle evaluering af besøgende har været positiv, men der er også kritik. Kritikken går på, at RIO kun har præsenteret og talt om et meget snævert jobmarked (reklame og personaleafdelinger i private virksomheder), og der har været efterspørgsel efter indblik og inspiration til at undersøge et langt større og bredere arbejdsmarked, hvor litteraturvidenskabskandidater ville kunne finde beskæftigelse og bidrage til udvikling.  

De studerende har efterfølgende, i flere sammenhænge, givet udtryk for, at de syntes, at forløbet var rigtig godt og meget brugbart.  

Ressourceforbrug
Primært består ressourcetrækket af tid i forbindelse med forberedelse og afholdelse. Alt i alt er der tilsammen brugt ca. 7 timer inkl. selve undervisningsaktiviteten.   

Derudover er der ved aktiviteten gjort brug af SDU Jobbank.


Tilbage