Andre universiteters arbejde med employabilitet
Danmark
På Ålborg Universitet har man i 2017 valgt at arbejde strategisk med employabilitet som følge af en højere dimittendledighed end de øvrige danske universiteter. I det strategiske dokument, Employability-indsatsen Aalborg Universitet, der er forfattet af AAU Karriere, sættes der blandt andet fokus på formålet med indsatsen, forståelsen af begrebet, faktorer der påvirker de studerendes employabilitet, interne og eksternes interessenters rolle, samt de fremtidige aktiviteter. Materialet kan tilgås på følgende link: (indsættes link)
På Århus Universitet er man i gang med at lave en indsats på Humaniora, hvor employabilitet tænkes ind i selve undervisningen. Indsatsen kaldes ’Didaktisk Udviklingsprojekt’. Det er AU Arts Karriere, der står for at samarbejde med de enkelte undervisere om at integrere aktiviteter i de eksisterende faglige forløb. På AU Arts Karrieres hjemmeside er der udviklet materiale, som underviserne kan tilgå, ligesom karrierekonsulenterne samarbejder med underviserne om at tilrettelægge de konkrete employabilitets-aktiviteter.
På Københavns Universitet har man ikke en særskilt strategi for employabilitet, men har oprettet en side på hjemmesiden, der indirekte har sammenhæng til emnet. Her kan man læse om mulige samarbejdsformer med studerende og universitetet. Specifikt har Informationsstudier (IVA) på Humaniora valgt at igangsætte aktiviteter for at øge de studerendes employabilitet. Man har oprettet et praktik – og karriereudvalg (PoKU), hvor man vil knytte aktiviteterne tættere til de studerendes hverdag og understøtte studienævnets arbejde med employabilitet. Link til indsatsen kan tilgås her: (indsættes link)
På Roskilde Universitet ligger aktiviteter med tilknytning til employabilitet centralt under Studie- og Karrierevejledningen, og så har universitetet en særskilt webside om de mange former for samarbejde, man har med omverdenen som studerende og som ansat på RUC.
Internationalt
Det er især i England, at man er langt fremme med indsatser for employabilitet. Det skyldes, at de engelske universiteter for 10 – 15 år siden oplevede en massiv omstrukturering af finansieringen, og dermed blev tvunget til at udvikle strategier for at skabe uddannelser med relevans for studerende og omverdenen. Der er således mange af de engelske universiteter, som har strategier for employabilitet. Nedenfor beskrives nogle af disse.
University of Bedfordshire har udarbejdet et website, der beskriver hvordan de forstår employabilitet og hvordan de studerende kan arbejde med dette aspekt af deres uddannelse. Forståelsen ligger tæt op ad de dominerende definitioner af employabilitet, som vi på Humaniora også er inspireret af.
På University of Edinburgh er der fokus på employabilitet meget bredt, men universitetet udmærker sig ved et specifikt fokus på studerendes og dimittenders kompetencer, og har lavet en webside på universitetets website, der grundigt beskriver, hvordan man arbejder med at udvikle disse.
På King’s College London har man et center, Careers & Employability, som arbejder strategisk med employabilitet ved at have fokus på studerendes engagement, innovation i uddannelserne, og synlighed overfor de eksterne samarbejdspartnere og arbejdsgivere. Her er intentionen at integrere aktiviteter om employabilitet i den eksisterende undervisning. SDU RIO har flere gange været på besøg her for at hente inspiration til blandt andet udviklingen af Career Management Skills forløbene, som kører på udvalgte uddannelser på Humaniora.