Værktøjer udviklet af andre universiteter og aktører

AuvaerktøjikonVærktøj til engagement i egen læring
Udviklet af lektor Ib Ravn, DPU, Århus Universitet
Ib Ravn beskæftiger sig med faciliterende vidensprocesser med særligt fokus på at engagere studerende i deres egen læring og motivere dem til faglig fordybelse og refleksion, samt evaluering af studerendes udbytte af undervisningen. Han har sammen med kollegaer udviklet forskellige små øvelser, som skal aktivere studerende, og som giver underviseren redskaber, der nemt og hurtigt kan integreres i en hvilken som helst type undervisning.
Website med de konkrete øvelser


vaerktøjikonVærktøj til flow i faglig fordybelse
Udviklet af Frans Ø. Andersen, Århus Universitet
Dette værktøj er udviklet med inspiration fra lektor Hans Henrik Knoop (AU) og psykolog Falko Rheinberg, som har forsket i, hvordan mennesker engagerer sig i ting og derved bliver motiverede. For at befinde sig i en optimal læringszone, og dermed komme i såkaldt flow, skal man balancere mellem en vis tryghed og en vis udfordring. Som underviser kan du, for at give dine studerende mulighed for at reflektere over, hvilke opgaver eller hvilke situationer, de eksempelvis i løbet af en undervisningsgang eller et helt undervisningsforløb har oplevet at være engagerede. 

Du kan bruge øvelsen nedenfor. Det er en øvelse, der kan bidrage til de studerendes faglige fordybelse og engagement i undervisningen og deres egen læring. Den behøver ikke tage mere end 10-15 minutter, og kan fint anvendes som opsamling eller optakt til et emne eller et forløb:

Øvelse: FLOW måling 
FLOW Kurz skala
Likert-skala: 1= helt uenig; 2= noget uenig; 3= lidt uenig; 4= hverken enig eller uenig; 5= lidt enig; 6= næsten enig; 7= helt enig

  • Jeg følte mig tilpas udfordret
  • Jeg oplevede at tanker og handlinger var rettet mod opgaven
  • Jeg havde ingen fornemmelse for tid
  • Jeg havde ingen problemer med at koncentrere mig
  • Jeg var helt klar i hovedet
  • Jeg var fuldstændig optaget af opgaven
  • Mine tanker blev af sig selv knyttet til opgaven
  • Jeg vidste hvad jeg skulle gøre
  • Jeg oplevede at have kontrol
  • Mine tanker var fuldstændig dedikeret til opgaven


logoUniEdinburghvaerktøjikonVærktøj til personlig og faglig selvforståelse
Website udviklet af University of Edinburgh
University of Edinburgh har arbejdet strategisk med at sætte fokus på employabilitet som uddannelsesinstitution. Universitetets hjemmeside indeholder både forståelsen af begrebet, strategier for indsatser, samt værktøjer og øvelser til studerende. Universitetet har især fokus på den del af employabilitet, der handler om studerendes forståelse af sig selv som akademikere og hvordan man kan udvikle den og konkrete kompetencer, samt evaluere sine erfaringer med at udvikle dem.

inspiration til øvelser, som du kan lave med dine studerende i undervisningen, eller opfordre dem til selv at arbejde med dem. 

CurtinvaerktøjikonVærktøj til udvikling af kritisk tænkning
Udviklet af Curtin University
Dette værktøj er en del af et større program for studerende med fokus på læring, som er online baseret til studerende.
Ud af de mange fokusområder har de udviklet en øvelse til at træne kritisk tænkning, som er relevant i forbindelse med at øge studerendes employabilitet.

Værktøjet er nemt at introducere til ens studerende, og de kan bruge det både i timerne eller som forberedelse til undervisningen derhjemme. Værktøjet kan tilgås her: http://studyskills.curtin.edu.au/critical-thinking/


vaerktøjikonVærktøj til lifewide learning
Udviklet af Professor Norman Jackson
Lifewide learning er en nyere tilgang til, hvordan man kan undervise eksempelvis studerende, og supplerer begrebet livslang læring, som ofte knyttes til employabilitet. Mens livslang læring handler om evnen til at bygge ovenpå sin viden gennem hele livet, handler lifewide learning om at integrere de forskellige kontekster, der er en del af en persons hverdag, ind i samme læringsproces, eksempelvis et fagligt forløb på universitetet. Tilgangen tager udgangspunkt i, at mennesker kan bruge ressourcer fra hele sit liv og lære i alle slags kontekster, som man er en del af til en given tid.

Som underviser kan du tænke i at opfordre de studerende til at reflektere over hvilke erfaringer og hvilken form for viden, de har fra deres andre fag/uddannelser, fra tidligere/nuværende jobs, fra familiebaggrund og hverdagen, fra interesser og hobbies, samt andre kontekster. Herefter kan du eksempelvis lade de studerende arbejde med en problemstilling eller en case, hvor de skal forsøge at anvende de forskellige former for viden og erfaringer til at løse opgaven. En anden måde, lifewide learning kan bruges på, er at organisere undervisningen, så den foregår i en anden kontekst, eller samarbejde med aktører fra andre kontekster omkring en opgave til de studerende.

Nedenfor er gengivet en model, som illustrerer de to tilgange overfor hinanden, udviklet af Jackson:

lifelong-lifewide-learning-Norman Jackson


vaerktøjikonOnline håndbog med øvelser
Udviklet af undervisere, karrierekonsulenter og offentlige aktører fra 6 lande med Erasmus + midler fra EU Kommissionen
Denne online håndbog er en samling af nemt tilgængelige værktøjer, der kan bruges i undervisningen til at sætte fokus på studerendes kompetencer og overvejelser omkring deres kommende arbejdsliv. Sitet indeholder ud over håndbogen også en app og et spil udviklet til studerende, samt et planlægningsværktøj.

Du kan som underviser eventuelt samarbejde med SDU RIO om at prøve nogle af værktøjerne af, da de har god erfaring med at arbejde med konkrete øvelser i relation til studerendes forberedelse til et job. Sitet kan tilgås her: https://emplay.eu/handbook.


vaerktøjikonVærktøjer til dialog og diskussion af efterspurgte kompetencer
Modeller udviklet af forskere og interesseorganisationer
Som underviser kan du vælge at tage en dialog med de studerende om de generelle, specifikke og personlige kompetencer, som er nødvendige at udvikle for at få et godt studie – og arbejdsliv. Der er udviklet flere forskellige modeller, som giver et godt overblik over kompetencerne, og som du kan integrere i din øvrige undervisning som optakt til diskussion eller en øvelse. Studerende efterspørger generelt, at undervisere forsøger at skabe sammenhæng mellem det enkelte fag og de kompetencer, som faget gerne skulle understøtte udviklingen af. Derfor kan modeller som disse give dig en mulighed for at tage emnet op i det faglige forløb.

Du kan se udvalgte modeller her:
The-4Cs-of-21-st-Century-Skills
Kilde: OECD

Hvis du vil have inspiration til, hvordan de studerende konkret kan arbejde med de forskellige kompetencer, er der udviklet en website med øvelser til de 4 såkaldte skills.

Model af nessecaryskillsnow.org
Kilde: necessaryskillsnow.org

Warwick_University
Kilde: Warwick University