Værktøjer udviklet af undervisere på SDU
Innovationscamp/casecamp med ekstern organisation (pdf-dokument)
Udviklet af lektor Tine Lynfort Jensen
Dette værktøj er udviklet i forbindelse med et undervisningsforløb i innovation, men kan med mindre justeringer rettes til, så det også kan anvendes i andre fag.
Ideen går ud på at lade en ekstern aktør (person, organisation, etc) komme med en udfordring til de studerende, der har relevans for det faglige forløb, som de er i gang med, og som den eksterne aktør kan få inputs til og udvikle videre på i sin egen kontekst.
Værktøjet her er udviklet til en undervisningsgang, der varer 4 lektioner.
Interessebaseret vejledning til opgaver (pdf-dokument)
Udviklet af lektor Tine Lynfort Jensen
Dette værktøj fokuserer på, hvordan man i startfasen af vejledningen på større opgaver kan tage udgangspunkt i de studerendes egne interesser og ressourcer i relation til valg af emne og fokus.
Værktøjet er udviklet med inspiration fra teorien om effectuel logik, hvor tankegangen er, at mennesker har øget mulighed for engagement, positiv selvværdsfølelse og succes, hvis man løser opgaver og udvikler nye ting ud fra de ressourcer, man har til rådighed hos sig selv og i ens netværk.
Kompetenceafklaring og kompetencekort (pdf-dokument)
Udviklet af lektor Tine Lynfort Jensen
Dette værktøj består af en række øvelser, som de studerende laver individuelt i starten af et fagligt forløb og igen i slutningen af forløbet for at tydeliggøre, hvilken læring og hvilke kompetencer, den studerende har fået udviklet i processen.
Øvelserne er inspireret af teorien om effectuel læring, som tager udgangspunkt i menneskers faglige og personlige interesser og erfaringer, samt netværk, når man skal løse en opgave eller udvikle noget nyt.
Kompetenceafklaring (word-dokument)
Udviklet af Ph.d. studerende Bjarne Christensen og lektor Flemming Smedegaard
Denne øvelse er udviklet til kandidatstuderende og har til formål at gøre de studerende bevidste om, hvilke kompetencer de bringer med ind i et fagligt forløb, og hvilke de tager med fra det faglige forløb.
Øvelsen er delt op i to dele og er inspireret af en ressourcebaseret tilgang til kompetencer, som lektor Tine Lynfort Jensen har udviklet med udgangspunkt i teori om effectuel logik på Humaniora.
Portfolio til kompetenceafklaring og case arbejde
Udviklet af lektor Jens J. Hansen og lektor Nina B. Dohn
De to undervisere og forskere har anvendt portfolio konceptet i deres undervisning på SDU, og har i forlængelse af det udviklet en metode til at arbejde med portfolio som en del af undervisningen. Portfolio aktiviteter kan ifølge de to øge det faglige niveau, giver mulighed for feedback, samt motivere til aktiv deltagelse i undervisningen. Desuden peger portfolio konceptet hen mod, at studerende skaber overblik over deres arbejde og læring frem mod arbejdslivet.
Den ene type, kompetenceportfolio, kan eksempelvis anvendes til at lave øvelser, der synliggør hvilke kompetencer, et fag gerne skulle give de studerende. Det er beskrevet som gruppearbejde, hvor underviseren giver øvelser, der matcher den kompetenceprofil, de studerende gerne skulle ende op med i forlængelse af faget og uddannelsen. Der er tænkt brug af Blackboard og feedback fra både medstuderende og underviseren ind.
Den anden type, case portfolio, er et værktøj udviklet med det formål, at studerende skal arbejde med en faglig opgave, hvor de via forskellige aktiviteter samler deres resultater i en portfolio. Denne måde at organisere opgaven på kan øge de studerendes selvstændige arbejdsproces både fagligt og personligt. Værktøjet kan styres via Blackboard.
Begge typer af portfolios er beskrevet i følgende artikel, hvor du også kan læse om teorierne bag arbejdet med portfolio:
Hansen, J. J., & Dohn, N. B. (2017). Portfoliokoncepter – med caseportfolioen og kompetenceportfolien som eksempel. Læring Og Medier, 10(17).
Kort refleksionsøvelse
Udviklet af Mathilde Pilholm, specialestuderende på SDU
Dette værktøj er blevet foreslået af en specialestuderende, der i 2019 har undersøgt humaniorastuderendes forståelse af egen employabilitet på SDU. Data viser, at en del studerende ikke får tænkt over deres kompetencer og læring i forlængelse af de faglige forløb, og at de heller ikke får gjort sig overvejelser om, hvad de kan anvende deres uddannelse til.
Underviserne anses som en betydningsfuld ressource for de studerende i denne sammenhæng, da de er tæt på dem i hverdagen. Derfor kan det være en god investering for de studerende, at den enkelte underviser faciliterer mulighed for individuel refleksion over disse emner, efterfulgt af en fælles diskussion midtvejs i semestret.
Underviseren kan stille spørgsmålene:
- Hvilke kompetencer oplever de studerende, at faget er med til at give dem?
- Hvordan hænger faget sammen med de studerendes øvrige kompetencer?
- Hvordan kan de studerende anvende elementer fra faget i konkrete problemstillinger?
- Hvordan har faget relevans på arbejdsmarkedet?
Den efterfølgende fælles diskussion kan bidrage til, at de studerende kan lade sig inspirere af hinanden. Specialets resultater viste, at der er stor forskel på, i hvilken grad den enkelte studerende har gjort sig tanker om spørgsmålene, og at der faktisk sidder nogle på et hold, som er relativt langt fremme i overvejelserne. Disse studerendes konkrete tanker og planer kan virke motiverende for de, som endnu ikke har været i gang med det